Smittesituasjonen i Nærøysund

Koronasmitten i Nærøysund er i likhet med det meste av landet for øvrig på vei oppover. Fra og med denne uken (uke 5) vil ikke kommunen rapportere om ukentlige smittetall på nettsidene. Innbyggerne bes om å følge nasjonale retningslinjer og holde seg hjemme dersom de er syke.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Den siste uken har det blitt rapportert inn mellom 25 og 50 smittetilfeller daglig i Nærøysund. Smitteutviklingen er på linje med resten av landet. På grunn av sentrale føringer der noe av smitten rapporteres av den som har blitt syk, noe gjennom laboratoriet – og noe begge steder er det vanskelig å holde oversikt over det nøyaktige antallet smittede. Nærøysund kommune går derfor bort fra å rapportere om ukentlige smittetall. Vi vil fortsette å informere om koronasituasjonen for øvrig i kommunen og lokale tiltak knyttet til nasjonale retningslinjer.

Som meldt før helgen fører koronafravær til digital undervisning for ungdomstrinnet på Rørvik skole mandag og tirsdag denne uka. Smittesituasjonen medfører også at et par av de private barnehagene må holde stengt. Informasjon om situasjonen og tiltak på skoler og barnehager vil bli sendt ut av den enkelte enhet til foresatte.

Det er ikke påvist mer smitte på Nærøy bo- og behandlingssenter etter de tilfellene som ble meldt blant 6 ansatte og 2 beboere sist uke.

Nærøysund kommune fortsetter med massevaksinering på Nærøysund kulturhus. Det er mulighet for dropp-inn for de som skal ha 1., 2. eller 3. dose vaksine etter gjeldende intervaller. Vaksinesenteret har åpent torsdag mellom 11.00 og 18.30.

Vi oppfordrer også de som skal ha 4. dose med vaksine om å ta denne. Dette gjelder alle med alvorlig nedsatt immunforsvar og med sterk nedsatt nyrefunksjon som tidligere har fått brev fra sykehuset om å ta en 3. dose. De bes å møte på dropp-inn så snart det er gått 3 måneder. Vi prøver å kalle inn i etter beste evne, men dersom det er noen i denne gruppen som ikke har fått innkalling kan de likevel komme til vaksinestasjonen.

Det er ventet nye nasjonale retningslinjer fra 1. februar. Regjeringen skal ha pressekonferanse om dette klokken 19.00 på tirsdag 1. februar. Innbyggerne i Nærøysund bes om å holde seg oppdatert på de oppdaterte retningslinjene