Tre nye påviste smittetilfeller i Nærøysund kommune

Tre nye personer har fått påvist koronasmitte i Nærøysund kommune fredag 19. mars. Alle tre har kjent smittevei.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

De tre personene har fått påvist smitte på hurtigtester tatt på fredag.

Smittesporing pågår. Alle nærkontakter blir kontaktet av Nærøysund kommunes smittesporingsteam

Alle kjente nærkontakter er satt i karantene og blir testet for koronasmitte.

Kommunen venter svar på 150 tester. Svar på disse er forventet i løpet av helgen. Resultatet av smittesporing og prøvene vil avklare behovet for videre tiltak i Nærøysund.

Nærøysund kommune vil ha åpen teststasjon på Rørvik lørdag 20. mars mellom 10.00 og 14.00.

I forbindelse med smittesporing ber vi kunder ved Rema 1000 Rørvik onsdag 17. mars i tidspunktet 15.30-16.00 og Spar Ottersøy 18. mars mellom 9.30-10.30 om å teste seg.

Det er ikke nødvendig å teste seg dersom du har vært i butikken til andre tidspunkt.

Arbeidet med smittesporing har avdekket alvorlige brudd på nasjonale retningslinjer i forbindelse med private arrangement der deltakelsen har vært altfor høy. Dette gjelder fester som involverer ungdommer.

– Dette vanskeliggjør kommunens smittesporingsarbeid. Vi forutsetter derfor at kommunens innbyggere begrenser antall sosiale nærkontakter, sier ordfører Amund Hellesø.