Status rundt koronasituasjonen i Nærøysund

I løpet av tirsdag ble det rapportert om 15 positive PCR-prøver tatt i løpet av helgen og mandag i Nærøysund. Det er avklart at alle testene som ble tatt i forbindelse med påvist smitte hos beboer på Rørvik sykestue er negative. Samtidig har en ansatt på en annen avdeling ved sykestua fått påvist smitte. Det gjennomføres testing på denne avdelingen.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det er ingen sammenheng mellom smitten som ble meldt før helgen på en beboer og den som nå er påvist hos en ansatt på en annen avdeling. Begge er kjente nærkontakter med ulik smittekilde. Det er dermed ikke noe utbrudd ved Rørvik sykestue.

Alle ansatte og beboere er testet med hurtigtester i forbindelse med det siste smittetilfellet. Så langt er det ikke påvist flere smittede.

Alle beboerne på kommunens sykeheimer som har takket ja til en tredje dose koronavaksine har fått denne. Det har også en stor del av personalet.

Rørvik sykestue er igjen åpen for besøk, men alle som skal besøke noen bes om å ta kontakt på forhånd. Det oppfordres også til at besøket gjøres på rommene. Personer som er definert som nærkontakter til smittede bes om å utsette besøket til smittestatus av avklart.

Nærøysund kommune vil i tiden framover rapportere om smittetall på bekreftede PCR-prøver, og ikke hurtigtester. Det er avlagt 15 positive PCR-tester fra helgen og fram til mandag.