Status på koronasituasjonen i Nærøysund

Det er nå meldt om totalt 10 smittede i Nærøysund i forbindelse med det siste smitteutbruddet i kommunen. Det er kartlagt hva som sannsynligvis er smittekilden til utbruddet. Nærøysund kommune anbefaler at alle planlagte arrangement som samler mye folk i dagene framover avlyses eller utsettes.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Smittesporing og testing har avdekket at smittekilden mest sannsynlig stammer fra en kommune lenger sør i Trøndelag. I tillegg til den første personen som testet positivt på fredag har ni nærkontakter testet positivt. Det utelukkes ikke at det kan komme flere positive tilfeller. Totalt er nå 63 personer i karantene i tillegg til de med påvist smitte.

– Vi har fått god oversikt over smittesituasjonen og nærkontakter. De som nå har fått påvist smitte har vært i karantene. Det er foreløpig ikke påvist smitte hos barn og unge i dette utbruddet, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Som meldt på fredag opprettholdes gult nivå på skoler og barnehager i kommende uke. Det er foreløpig ingen endring på dette som følge av smittetilfellene.

– Slik situasjonen er nå anbefaler vi sterkt at man unngår gjennomføring av kulturarrangement og andre arrangement som samler mye folk. Spesielt gjelder dette arrangement som samler folk fra ulike kommuner. Dette gjelder i første omgang fram til onsdag. Da vil vi ha enda bedre oversikt over smittesituasjonen, sier ordfører Amund Hellesø.

– Vi ber også folk om å ikke ta unødvendige reiser ut av kommunen og minner nok en gang på viktigheten med å teste seg om man har symptomer, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Nærøysund kommune anbefaler bruk av munnbind på butikker, legekontor og andre steder der det kan være utfordrende å holde avstand til andre.