Seks nye smittetilfeller i Nærøysund

Nærøysund kommune har mandag kveld fått beskjed om seks nye positive tilfeller av koronasmitte. Alle er nærkontakter av tidligere smittede. Smittesporingsarbeidet er i gang, og oppfordringen er at alle i Nærøysund begrenser antallet nærkontakter i dagene framover.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

De seks positive prøvene har alle en tilknytning til tilfellene som ble kjent i løpet av helgen. Kommunen har startet smittesporing rundt de nye bekreftede tilfellene. Nærkontakter er satt i karantene. Som følge av dette er to klasser ved Rørvik skole satt i ventekarantene. Ytre Namdal videregående skole vil ha digital undervisning for sine elever på tirsdag.

– Nå ber vi om at alle begrenser sine sosiale kontakter i dagene framover. All organisert fritidsaktivitet de kommende dagene må avlyses. Idrettshaller, svømmehaller og treningssentre holdes stengt til og med fredag, sier ordfører Amund Hellesø.

Kommuneoverlege Sabine Moshövel sier at kommunen har god oversikt over smitteveiene.

– Folk har vært flinke til å stille opp på testing etter å ha vært i kontakt med smittesporerne. Vi har en kjent smittevei og god oversikt over nærkontaktene til de smittede, sier Moshövel.

Fortsatt må alle som har symptomer som kan være fra koronaviruset teste seg og følge alle smittevernråd. Husk å holde avstand til andre og bruk munnbind på steder der det ikke er mulig å holde god nok avstand.