Nytt smittetilfelle påvist i Nærøysund

Nærøysund kommune fikk i kveld bekreftet én ny positiv koronaprøve. Kommunen ber nå alle som har symptomer på koronaviruset om å teste seg så raskt som mulig.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Onsdag kveld fikk Nærøysund kommune melding om én positiv koronaprøve. Vedkommende har hatt symptomer i noen dager, og det antas at dette tilfellet har sammenheng med smitteutbruddet på Snåsa.

– Det er så langt uavklart smittevei, og vi ber derfor alle som har symptomer på koronaviruset om å teste seg så raskt som mulig. Du bør også teste deg ved lette symptomer, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Det vil bli utvidet testkapasitet på torsdag. Test kan bestilles gjennom Nærøysund kommunes nettsider:

Smittesporing er satt i gang og det er gjennomført tester av nærkontakter. Det er så langt ikke kjent at barn i Nærøysund er berørt av smitten. Det vil dermed ikke innføres strengere tiltak i skoler og barnehager i kommunen nå.

Nærøysund kommune ber om at alle har ekstra fokus på smitteverntiltakene.

– Det er viktig at alle følger de gjeldende nasjonale råd og retningslinjer. Husk god hånd- og hostehygiene, hold god avstand til andre, test deg om du føler deg syk og bruk munnbind på steder der det ikke er mulig å holde god nok avstand til andre, sier ordfører Amund Hellesø.