Koronastatus i Nærøysund 5. november

Nærøysund kommune har i løpet av uke 44 registrert 15 nye tilfeller av koronasmitte. Det innføres ingen nye lokale tiltak, men alle oppfordres til å teste seg ved symptomer og holde seg hjemme om man er syk.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Fredag er det avgitt fire positive hurtigtester på koronaviruset i Nærøysund. I tillegg er det meldt om en positiv PCR-test. Dermed er det totalt 15 nye tilfeller denne uken. De aller fleste tilfellene kommer fra husstandsmedlemmer eller nærkontakter av personer som har vært smittet i utbruddet som har pågått de siste par ukene. I tillegg er det ett tilfelle av importsmitte fra utlandet.

Det er gjennomført tester torsdag og fredag blant klassene på Nærøysundet og Rørvik skole som har vært en del av utbruddet. Det er ikke påvist nye smittetilfeller i klassene, men husstandsmedlemmer av elever som tidligere har fått påvist smitte har testet positivt. De smittede har lette til moderate symptomer.

Det presiseres at kommunen ikke innfører egne karantene- eller fraværsregler som går utover de nasjonale. Mer om gjeldende regler og skjerpede regler for helsepersonell i pasientnært arbeid her:

Oppfølging av nærkontakter og hjemmeisolering - FHI

– Vi har oversikt over smitten og det er ikke grunnlag for å innføre lokale tiltak nå. Samtidig er det viktig at nasjonale retningslinjer følges. Test deg dersom du har symptomer og hold deg hjemme om du er syk, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.