Ingen nye påviste smittetilfeller i Nærøysund

Etter å ha fått svar på en stor del av koronatestene som er tatt de siste dagene har det ikke blitt avdekket nye positive prøvesvar. Det antas nå at alle de påviste tilfellene de siste dagene har felles smittevei.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det er i løpet av de siste dagene tatt 440 koronatester i Nærøysund. Det er kommet svar på rundt 350 av disse. Med unntak av de tidligere kjente tilfellene har alle vært negative.

Totalt sitter nå 55 personer i karantene i Nærøysund. Dette er nærkontakter av smittede.

Ingen av de smittede i Nærøysund er barn eller ungdom. Ingen ansatte i kommunens helsetjenester har fått påvist smitte.

– Det er sannsynlig at noen av nærkontaktene som sitter i karantene vil få positivt utslag ved retesting de kommende dagene. Vi mener nå å ha bra oversikt over smittesituasjonen, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Det antas at man har funnet en sammenheng mellom de første tilfellene som ble påvist og tilfellet som ble meldt på søndag. Alle de fem tilfellene i Nærøysund ser dermed ut til å være fra samme smittekilde.

Ingen endring i tiltak

Nærøysund kommune innførte søndag en del tiltak for å begrense smittespredning. Disse videreføres fram til 28. mars som tidligere vedtatt. Skolene vil informere foresatte om lokale tiltak og endringer i drift via sine vanlige kommunikasjonskanaler.

Vi anbefaler bruk av munnbind på steder der det ikke er mulig å holde mer enn to meters avstand. Dette gjelder blant annet på butikker, i møtet pasient/pleier og på buss. Det oppfordres spesielt til at voksne og barn over 12 år bruker munnbind på bussruter som også går som skoleskyss. Besøkende på sykehjemmene må også benytte munnbind inntil videre.

Begravelser følger nasjonale retningslinjer

For begravelser gjelder nasjonale retningslinjer der det er størrelsen på kirkerom eller seremonirom som avgjør hvor mange som kan være til stede på selve begravelsesseremonien. Ta kontakt med Nærøysund kirkelig fellesråd eller begravelsesbyrå for informasjon om hvor mange som kan være i den enkelte kirke eller seremonirom. Til minnesamvær etter seremonien kan det ikke være samlet mer enn ti personer.