Forsinket prøvesvar på PCR-tester

På grunn av feil på en analysemaskin ved Sykehuset Levanger er svarene på en del PCR-prøver tatt i Nærøysund på tirsdag 1. februar forsinket. Prøvene er nå oversendt til St. Olavs hospital for analysering. De som venter på svar kan forholde seg gjeldende regler og kan gå ut av isolasjon fire dager etter at de fikk symptomer, dersom de har blitt friske.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Nærøysund kommune har torsdag fått melding om at på grunn av en feil på en maskin hos mikrobiologen på Sykehuset Levanger har det ikke kommet svar på rundt femti PCR-tester fra Nærøysund som ble tatt tirsdag 1. februar. Prøvene er nå sendt videre til St. Olavs Hospital i Trondheim for endelig analyse. Svar vil komme etter dette. Det tar derfor litt tid før svar kommer, men testene er ikke kommet bort.

De som venter på testsvar skal forholde seg til de gjeldende regler. Det innebærer at de kan gå ut av isolasjon etter fire dager fra symptomer oppsto dersom de har vært feberfri i minst 24 timer, uten bruk av febernedsettende medisiner.

Smittesituasjonen i Nærøysund er fortsatt ganske høy. Denne uken er det meldt inn rundt femti hurtigtester daglig til kommunen. Det er noe mer enn i forrige uke. Smittetrenden i Nærøysund er på linje med utviklingen ellers i landet.