Fem nye smittede i Nærøysund

Torsdag kveld er det kommet melding om ytterligere fem smittetilfeller av koronaviruset i Nærøysund. Samtlige er kjente nærkontakter og har sittet i karantene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

I alt er det kommet sju positive tilfeller i løpet av torsdag. To ble kjent tidligere på dagen. Dermed er det totale antallet smittede i dette utbruddet 29 personer.

Tre av de som har fått påvist smitte torsdag går i 9. trinn på Kolvereid skole. Det er samme trinn som en elev fikk påvist smitte på onsdag. Resten av trinnet er dermed allerede i smittekarantene.

Det er også kommet ett positivt smittetilfelle hos en elev i åttende trinn på Rørvik skole. Denne klassen har sittet i ventekarantene. De skal nå over i smittekarantene og deres hustandsmedlemmer skal i ventekarantene.

I tillegg har tre voksne personer fått påvist smitte i løpet av torsdag.

– Vi har fortsatt god oversikt over smitten og alle som har fått påvist smitte de siste dagene har sittet i karantene. Det er gjennomført mange tester den siste uken og vi har ikke påvist villsmitte, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Ettersom det er god kontroll på smitten vil det ikke bli endring i beredskapsnivået på de skolene og barnehagene som ikke er direkte berørt. Her er det fortsatt på forsterket gult nivå.

– Fortsatt oppfordrer vi folk til å holde seg i ro og ikke samle seg sammen med andre, det gjelder også i helgen. Bruk naturen og hold dere sammen med egen husstand, sier ordfører Amund Hellesø, som legger til at nærøysunderne fortsatt må være flinke og følge smittevernrådene.

Nærøysund kommune kommer med mer informasjon om eventuelle forlengede tiltak for fritidsaktiviteter i løpet av fredag.