Ett nytt smittetilfelle i Nærøysund

Nærøysund kommune har fredag 28. mai fått melding en ny positiv koronatest. Smittesporing er igangsatt og kommunen ber alle om å begrense nærkontakter i tiden framover og teste seg ved symptomer. Kommunen beholder dessuten beredskapsnivå på gult i skoler og barnehager også i neste uke.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Smittetilfellet har så langt ikke vist seg å ha sammenheng med smitten som ble oppdaget i forrige uke. Det jobbes med å finne ut hvor smitten kommer fra. Alle nærkontakter til den smittede er satt i karantene. Totalt er i underkant av 30 personer i karantene, i tillegg sitter noen i ventekarantene.

Beholder gult nivå

Denne uken ble det gjort lettelser på nasjonalt nivå i koronaberedskapen. Nærøysund hadde opprinnelig plan om å gå over til grønt nivå på skoler og barnehager fra førstkommende mandag. Dette blir nå ikke gjennomført. Skoler og barnehager beholdes på gult nivå inntil videre på grunn av den situasjonen som nå har oppstått. Også ellers er oppfordringen fra kommunen at folk ikke må glemme at vi fortsatt er i en pandemi.

– Selv om det har kommet nasjonale lettelser så ber jeg folk i Nærøysund om å holde ut litt til. Vi må ha litt mer tålmodighet slik situasjonen er nå. Ikke samle dere i store mengder i helga, sier ordfører Amund Hellesø.

– Selv med de lettelsene som nå har kommet, så gjelder fortsatt avstandsreglene. Det er viktig å være forsiktig og holde god avstand til andre, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Test deg

Det er fortsatt viktig å teste deg om du har symptomer som kan være fra korona. Test kan bestilles via Nærøysund kommunes hjemmesider. Husk også å holde deg hjemme om du føler deg syk og ha god hoste- og håndhygiene.

Teststasjon på Rørvik vil holde åpent på søndag. I utgangspunktet mellom klokka 13.30-14.00. Ved stor pågang vil åpningstiden bli utvidet. Koronatelefonen holder åpent mellom klokka 13.00 og 15.00.

Det er også viktig at alle bruker munnbind på steder der det ikke er mulig å holde god nok avstand til andre.

Koronatest kan bestilles her: