Vil inspirere til enda mer padleaktivitet

Nærøysund har potensial til å bli en attraktiv padledestinasjon for både lokalbefolkningen og tilreisende. Onsdag 2. mars inviteres både aktive, tidligere aktive og andre interesserte til en inspirasjonskveld i Rørvik samfunnshus som skal kunne legge grunnlag for en økt satsing på padling rundt om i Nærøysund.

Nærøysund kommune arrangerer inspirasjonskvelden i samarbeid med Ytre Namdal og Bindal padleklubb. Padleklubben har hatt noe redusert aktivitet de senere årene, og kommunen ønsker å være en pådriver for å få aktivitet i klubben igjen. Inspirasjonskvelden avholdes i sammenheng med padleklubbens årsmøte.

– I strategisk næringsplan for Nærøysund kommune heter det at vi skal utnytte de naturgitte forutsetningene vi har for å utvikle reiselivet i kommunen. Vi har helt unike forhold for padling og kan legge til rette for padleturisme, sier næringsrådgiver i Nærøysund kommune Renate Strand. I tillegg til at det legges til rette for padleturisme som en følge av næringsplanen har padlesatsingen også forankring i andre kommunale planer. Blant annet i temaplan for kultur, idrett og friluftsliv som ble vedtatt nylig. Et av punktene der går på å etablere kajakkruter med mål om å utvikle Nærøysund til en turistattraksjon på dette området, samt å motivere innbyggerne til fysisk aktivitet til vanns.

Nærøysund kommune er en pådriver for å få merket padleruter over hele kommunen. Nå nylig kom de første rutene på plass. Det med utgangspunkt i området mellom Abelvær og Arnøya. Det jobbes konkret med planer om padleruter også andre steder.

Padleruter og mulighetene rundt dette vil tas opp på inspirasjonskvelden på onsdag.

– Vi ønsker å merke ruter over hele kommunen, og trenger samarbeidspartnere som kjenner de ulike områdene godt, forteller Renate Strand. Alle som ønsker å bidra bør komme til inspirasjonskvelden.

Christian Haugerøy i Explore Ytre Namdal, som har hovedsete på Nærøystein har vært blant de viktigste bidragsyterne til merkingen av de første padleløypene i Nærøysund. Han vil holde et innlegg på inspirasjonskvelden. Det vil også representanter fra Namsos padleklubb som skal fortelle litt om det arbeidet de har lagt ned i sitt område, som forhåpentligvis vil være til inspirasjon til satsing i Ytre Namdal.

– Vi håper mange møter opp for å være med og utvikle kajakkpadling til en stor turistattraksjon i Nærøysund.

Inspirasjonskvelden er den 2. mars klokka 18.30 i Rørvik samfunnshus.