17 nye padleruter på plass

Nærøysund er et eldorado for kajakkpadlere. Nå er det merket 17 nye padleruter i området mellom Abelvær og Arnøya. Det jobbes for merking av enda flere padleløyper i kommunen.

Nærøysund er den kommunen i landet med aller lengst kystlinje. Det medfører at langs de mange fjordene og de nesten 7000 øyer, holmer og skjær som finnes i kommunen er det ypperlige forhold som vil ut og padle.

Interessen for kajakkpadling har økt betraktelig de senere årene, og det tilrettelegges for gode padleruter flere steder. Nå er det merket 17 nye padleruter i Nærøysund. Det er Nærøysund kommune i samarbeid med UL Fallarstein og Explore Ytre Namdal som står bak dette arbeidet. Christian Haugerøy fra Explore Ytre Namdal har vært sentralt i arbeidet med å utarbeide padlerutene.

Alle de 17 rutene er i Arnøyfjord-området. Disse er nå tilgjengelig på nettstedet UT.no. Du kan også laste ned UT.no-appen som gjør at du kan ha med rutene på mobilen.

De 17 rutene har utgangspunkt fra tre ulike startsteder. Det er satt opp informasjonstavler med oversikt over løypene på parkeringsplassene ved Storjuvika, Grindvollen og småbåthavna på Abelvær. Alle startstedene ligger langs Fv 768 mot Abelvær. Det er skiltet ved nedkjøringene til Storjuvika og Grindvollen.

Det er lagt opp til løyper i ulike vanskelighetsgrader. Både lett, middels og krevende ruter. Lengden på rutene varierer også.

Det er mange andre fine områder for padling i Nærøysund, og det jobbes for å få merket padleruter også andre steder i kommunen. Blant annet på Ytre Vikna og området rundt.

Padlerutene ser du her:

Se mer på UT.no