Viderefører ikke lokal forskrift – maner til fortsatt forsiktighet

Formannskapet i Nærøysund forlenger ikke den lokale forskriften som ble innført sist søndag, men ber samtidig i alle i kommunen om fortsatt å være forsiktig, bruk munnbind der det er nødvendig og teste seg om man har symptomer på koronasmitte.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Hovedhensikten til forskriften som ble innført av formannskapet sist søndag var å begrense smittespredning og få oversikt over eventuell villsmitte. Det har så langt ikke blitt påvist villsmitte i kommunen, alle som har testet positivt den siste uken har vært kjente nærkontakter som har vært i karantene.

Det har vært omfattende testing de to siste ukene uten at villsmitte er påvist.

Anbefaler munnbind

Den lokale forskriften ble innført sist søndag, med varighet i en uke. Formannskapet i Nærøysund har søndag vurdert behovet for å videreføre forskriften. Etter anbefaling fra kommuneoverlegen blir ikke den lokale forskriften videreført, og opphører midnatt søndag.

Samtidig kommer Nærøysund kommune med sterk anbefaling om fortsatt bruk av munnbind og at alle begrenser antallet sosiale kontakter, samt tester seg om man har symptomer. Ettersom det fortsatt må forventes at husstandsmedlemmer og nærkontakter av de siste smittede kan avgi positiv test regnes ikke smitteutbruddet som avsluttet.

Skoler og barnehager i kommunen holdes på gult nivå ut skoleåret, som går førstkommende uke.

Ut av ventekarantene

Det er ikke meldt om nye smittetilfeller det siste døgnet. Ventekaranten er også opphevet for lærere og elever på 5.-7. trinn på Foldereid oppvekstsenter, samt 1. trinn og SFO ved Nærøysundet skole.

Når lokal forskrift nå avsluttes innebærer det at Nærøysund går over til nasjonale regler og retningslinjer.

Du kan finne oversikt over de nasjonale retningslinjene her:https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/oversikt-over-nasjonale-tiltak/id2826828/

Dette betyr blant annet at hallene og svømmehallene vil holde åpent og det blir mulig å ha treninger og kamper for de under 20 år.