Smitteutbrudd i Nærøysund kommune

Nærøysund komme melder om et pågående smitteutbrudd ved Nærøysund skole.

Det er så langt 6 elever i 6.trinn og en lærer som har testet positivt i går kveld og i dag. I samråd med rektoren og FHI settes det i gang et jevnlig testregime i dette trinnet hvor det anbefales hurtigtesting 2 ganger i uken over en periode på 2 uker dvs 4 tester til sammen. Elever som er smittet nå eller som har gjennomgått smitte tidligere, trenger ikke å teste seg nå.

Neste anbefalt test for elever uten symptomer er torsdag så neste uke mandag og torsdag. Det anbefales i tillegg å ta en test hvis det tilkommer symptomer. Testingen er anbefalt men frivillig dvs foreldrene bestemmer om de vil gjennomføre testing. Det er ikke pålagt karantene for friske elever i klassen og det gjennomføres undervisning på skolen, men 6. trinn holdes litt adskilt fra andre klasser inntil situasjonen har roet seg.

kommunens hjemmesider kan en lese hvordan man skal forholde seg ved positiv hurtigtest og testregime for fullvaksinerte, delvaksinerte og uvaksinerte husstandsmedlemmer. Det er ikke nødvendig å bekrefte med flere hurtigtester når en har slått ut.