Oppdatering fra Nærøysund kommune angående påviste smittetilfeller av korona

Nærøysund kommune har ikke fått noen nye bekreftede tilfeller av koronasmitte etter at 135 prøvesvar fra torsdag og fredag er analysert. Kommunens kriseledelse følger situasjonen tett, og anser situasjonen slik at det ikke er nødvendig med ytterligere lokale tiltak på nåværende tidspunkt.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Nærøysund kommune har lørdag fått svar på alle prøver som ble tatt på torsdag 18. mars og de fleste  prøver tatt på fredag 19. mars. Med unntak av de ordinære testene til tre kjente tilfellene som ble avdekket med hurtigtest på fredag var det ingen positive koronaprøver blant disse.

– Vi har god oversikt over smitteveien lokalt og over nærkontaktene til de som er smittet, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Smitten på det første tilfellet kommer etter all sannsynlighet fra Østlandet, de andre smittede er kjente nærkontakter. Alle nærkontakter er satt i karantene.

Fortsatt gult nivå i skolen

De negative testene medfører som tidligere opplyst at elevene ved Rørvik skole og Ytre Namdal videregående skole som ble satt i ventekarantene på torsdag nå er ute av denne.

Som følge av at det ikke er mistanke om smitte på skolene vil det ikke bli noen endring av beredskapssituasjonen ved skoler i Nærøysund. Denne holdes fortsatt på gult nivå i uken fram mot påske.

– Med bakgrunn i smittesituasjonen har vi ikke funnet grunn til å endre til rødt nivå på skolene. Samtidig er det viktig at folk følge de smittevernrådene som finnes. Dette gjelder blant annet om hvor mange som kan være samlet, både privat og offentlig, samt at det praktiseres god hånd- og hostehygiene og generelt at man følger myndighetenes oppfordringer, sier Moshövel.

Opprettholder samme beredskapsnivå

Opprettholdelsen av samme beredskapsnivå gjelder også i resten av samfunnet. Nærøysund kommune følger fortsatt nasjonale retningslinjer. Den kommunale kriseledelsen har i sitt møte lørdag vurdert situasjonen og ikke gjort endringer på dette området. Kommunen har fått henvendelser angående arrangement som er planlagt de kommende dagene. De kan gjennomføres dersom arrangørene selv ønsker dette, så lenge alle smittevernregler følges.

Vi vil i tillegg oppfordre alle å laste ned smittestopp appen særlig de som må reise over kommunegrenser.

– Det er også viktig at de som deltar er friske og ikke skal være i karantene, sier kommuneoverlegen.

Hold fokus på smittevern

Nærøysund kommune ber innbyggerne om å ha ekstra fokus på smittevern i alle sammenhenger inntil koronasitasjonen er avklart.

– Dette er en utfordrende situasjon. Jeg oppfordrer alle til å følge nasjonale retningslinjer, begrens antallet nærkontakter og ikke oppsøk steder med mye folk. Ta vare på deres nærmeste og bidra til å holde smitten nede, sier ordfører Amund Hellesø.

Nærøysund kommune vil komme med ny oppdatering om koronasmitten og testresultat søndag 21. april klokken 18.00. Dersom det skjer endringer i smittesituasjonen vil dette bli informert om tidligere.

Teststasjonen og koronatelefonen vil holde stengt på søndag 21. mars, men det er mulig å bestille testtid på mandag på Kolvereid og Rørvik allerede nå via vår nettside: