Ønsker stopp på unødig motorferdsel i utmark

Kjøring med ATV-er eller andre motoriserte kjøretøy på barmark kan lage store sår i naturen.

Nærøysund kommune har den senere tiden fått flere henvendelser om ulovlig kjøring med motoriserte kjøretøy i utmark. I hovedsak med ATV, men også andre motoriserte kjøretøy. Det er som hovedregel ikke tillatt å bruke slike kjøretøy i utmark uten spesiell tillatelse.

Motorferdsel på barmark kan sette varige spor i naturen. Derfor er reglene for kjøring på barmark strengere enn på snødekt mark. Nødvendige transporter over utmark bør derfor i størst mulig grad gjøres på snø om vinteren.

Kommunen vil med dette informere om regelverket knyttet til motorferdsel i utmark (lov om motorferdsel i utmark).

Bare nyttekjøring

Motorferdsel i utmark er som hovedregel forbudt. Dette for at skog og fjell skal være fri for støy og forstyrrelser fra motorisert ferdsel, samt for å beskytte naturen mot fysiske skader. Motorferdsel-loven åpner imidlertid for motorferdsel til visse nytteformål. Det er et krav at motorferdselen skal foregå aktsomt og hensynsfullt for å unngå skade og ulempe for naturmiljø og mennesker.

Foruten offentlig virksomhet, er det stort sett bare i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring og ved transport av felte elg og hjort i forbindelse med jakt, som er tillatt uten søknad.

Det er verdt å merke seg at veier som ikke er opparbeidet for kjøring med vanlig bil, også regnes som utmark i denne forbindelse.

Det er politiet som foretar kontroller av tillatelser og bruk av motoriserte kjøretøy i utmark.

Etter søknad

Kommunen kan etter søknad gi tillatelse til bruk av motorkjøretøy til transport av materiell og utstyr i forbindelse med utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes drift av utleiehytter, næringsmessig høsting av naturgoder (f.eks. fiske, jakt, bærplukking, sanking av mose), turist- og reiselivsnæring, leting og undersøkelse av mineralske ressurser og lignende. Det er forutsatt at virksomheten som søker om tillatelse er registrert i Enhetsregisteret. Det kan kun gis tillatelse for transport langs traktorvei. Kommunen kan, etter søknad, tillate nyttekjøring for andre formål når det foreligger et særlig behov som ikke kan dekkes på annen måte, og som ikke knytter seg til turkjøring. På grunn av de store terrengskadene slik kjøring gir, skal barmarkskjøring kun tillates i helt spesielle tilfeller.

Det er et krav at all motorferdsel foregår aktsomt og hensynsfullt for å hindre skade og ulempe for natur og mennesker.

Informasjon om regelverk og søknadsskjema ligger på kommunens hjemmeside; https://www.naroysund.kommune.no/tjenester/naring-landbruk-og-miljo/landbruk/motorferdsel/

Se for øvrig  informasjonsfolder fra Miljødirektoratet om motorferdsel i utmark. (PDF, 2 MB)

Spørsmål knyttet til motorferdsel i utmark i Nærøysund kommune kan rettes til saksbehandler Frode Setran på telefon 991 65 871.