Markerer verdensdagen for psykisk helse

10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse. Dette markeres på ulike måter i Nærøysund kommune. Blant annet på flere skoler. Tema for årets utgave av Verdensdagen er «Vi trenger å høre til - #lagplass».

Verdensdagen for psykisk helse er opprettet av FN, og er offisielt den 10. oktober, men det er aktiviteter både før og etter denne datoen. I Nærøysund er markeringen allerede i gang. Spesielt er skolene involvert. Nylig hadde Austafjord skole besøk av Anette Nagelhus fra foreldreutvalget i grunnopplæringen som i et møte med ansatte og foresatte tok for seg det viktige skole/hjem-samarbeidet. Det kan du lese om her.

På Ytre Namdal videregående skole har de i forrige uke hatt besøk av Adil Kahn som holdt foredrag for elevene. Det var dessuten en markering for alle elever i kantina på torsdag 5. oktober.

Også ved Val videregående skole er markeringen lagt til uken før selve Verdensdagen. Da hadde skolen spesielt fokus på folkehelse og livsmestring.

Rørvik skole kommer de til å ha fokus på «lag plass», som er temaet for verdensdagen for psykisk helse. Skolen bruker opplegget til Røde kors som heter «inkludertmeg». Det vil foregå både klassevis og på tvers av trinnene. Ellers er det forskjellige aktiviteter som vil foregå i de forskjellige klassene der temaet er inkludering.

Fredag 20. oktober skal skolen ha ei felles samling med 8.-10.trinn. Der blir det informasjon, elevinnslag, allsang og andre innslag.

Kolvereid skole skal ha sin markering i uke 42, hovedsakelig med skolekino og filmen «Lars er LOL». Denne filmen omhandler viktige og tidløse temaer som mobbing, gruppepress, utenforskap og aksept for den man er.

Det er lagt opp til fem økter som skal gjennomføres på 8.-10. trinn, og siste økt er da kino med tilhørende refleksjon/ samtale etterpå.

Mental helse Ytre Namdal skal markere Verdensdagen den 10. oktober. Det skjer med et arrangement på Møteplassen dagsenter på Rørvik klokken 11.00. Der vil lokallagsleder Kjetil Rønning

Nærøysund kommune vil sette fokus på viktige lokale møteplasser og vil hver dag i uke 41 presentere en av kommunens møteplasser på sosiale medier.

Les mer om verdensdagen for psykisk helse her