Ingen flere smittetilfeller – men hold fokus

Nærøysund kommune har ikke fått påvist flere smittetilfeller av koronaviruset etter de tre tilfellene som ble kjent i slutten av forrige uke. Nærøysund følger nå de nasjonale retningslinjene, men oppfordrer alle til å holde fokus på smittevern og om å teste seg ved symptomer som kan være fra korona.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det ble gjennomført over 200 koronatester i Nærøysund etter at det ble avdekket smitte i forrige uke. Alle var negative. Det er ennå ikke avklart hva som var smittekilden til den første som fikk påvist smitte i forrige uke.

Fra og med torsdag 27. mai lettes det på koronatiltakene på nasjonalt plan. Nærøysund vil følge disse tiltakene. Det innebærer blant annet at det kan være flere samlet på arrangement og fritidsaktiviteter. Beredskapsnivået går fra gult til grønt i skoler og barnehager i Nærøysund fra førstkommende mandag. Samtidig er oppfordringen fra kommuneledelsen at skolene unngår så langt som mulig å blande elever fra ulike trinn. Dette for å begrense eventuell smittespredning.

Det er dessuten en sterk anbefaling fra kommunen at innbyggerne og andre som oppholder seg i Nærøysund fortsatt har sterkt fokus på smittevern.

– Det er kjempeviktig nå som vi begynner gjenåpningen av landet at vi fortsatt er flinke til å holde avstand, bruke munnbind på steder der det ikke er mulig å holde god nok avstand, samt at man holder seg hjemme og tar en koronatest dersom man har symptomer, sier ordfører Amund Hellesø.

-- Det er viktig å ta en test for å avklare om du er smittet. Det kan bidra til at smitten ikke spres videre. Det er fortsatt en del koronasmitte i Trøndelag og det må alle være bevist på samtidig som det lettes på tiltak på nasjonalt plan, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel

Ordføreren og kommuneoverlegen oppfordrer også alle å laste ned og ta i bruk smittesporingsappen. Den er et nyttig verktøy for å spore eventuell smitte nå som det åpnes opp i samfunnet.

De  nye nasjonale retningslinjene kan du finne her: