– Husk vi er fortsatt i en pandemi

– Husk at vi fortsatt er i en pandemi. Alle må ta smittevernrådene på alvor og teste seg ved symptomer, sier ordfører Amund Hellesø. Så langt i september har 24 personer testet positivt i Nærøysund.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Nærøysund har i løpet av torsdag 9. september fått melding om ett nytt smittetilfelle. Det innebærer at hittil i september er det meldt om 24 smittetilfeller.

– Fortsatt må alle huske viktige smittevernråd. Det gjelder fortsatt at du skal ha én meter avstand til de du ikke bor sammen med i det offentlige rom, og ikke minst må du teste deg om du har symptomer, sier ordfører i Nærøysund Amund Hellesø.

Rutiner for testing

Nærøysund kommune følger helsemyndighetenes rutiner for testing etter eksponering. Det innebærer testing når man har symptomer, eller når man har vært nærkontakt av noen som har fått påvist smitte.

Reglene som gjelder er som følger:

• Barn i barnehage og barneskole (inntil 12 år, samt 13-åringer på barneskole):
    • Ved kjent eksponeringstidspunkt anbefales testing i løpet av dag 3-5.
    • Ved ukjent eksponeringstidspunkt eller eksponering over tid anbefales det å ta første test så raskt som mulig (dag 1) og deretter en ny test i løpet av dag 3-5.
    • Nærkontakter som er testet bør oppfordres til å holde avstand til hverandre inntil første test er besvart negativ.
  • Personer over 13 år (ungdomsskole, videregående, høyskole, universitet og annen opplærings- og utdanningsvirksomhet) som er nærkontakter:
    • Ved kjent eksponeringstidspunkt anbefales testing etter 3 og 5 dager.
    • Ved ukjent eksponeringstidspunkt eller eksponering over tid anbefales det å ta første test så raskt som mulig (dag 1), Deretter test på dag 3 og dag 5. Elever som er testet bør oppfordres til å holde avstand til hverandre inntil første test er besvart negativ.
    • Hvis en av testene er positive, skal personen i isolasjon som smittet. Og ny sirkeltesting starter. Når alle tester negativt, avsluttes testregimet.Testing kan gjøres med antigen hurtigtest eller PCR, men bruk av hurtigtest vil gi raskere svar, og er derfor av større nytte for å redusere fravær fra skole/barnehage.

Les mer om rutinene her:

Tiltak i skolene

Nærøysund kommune har den siste tiden hatt noe smitte tilknyttet skolene. Informasjon om skolenes rutiner rundt testing og smittesporing sendes ut gjennom den enkelte skole til foresatte.

Det er generelt viktig å huske på at barn med symptomer som kan være på grunn av koronasmitte må være hjemme og ta en test så snart som mulig. De kan komme tilbake på skolen når de er friske eller kan framlegge en negativ koronatest.

Skolene kan svare på henvendelser om tiltak på skolene. Alle andre spørsmål, blant annet om fritidsaktiviteter og generelle koronaregler må stilles gjennom andre kanaler. Det kan rettes til kommunens koronatelefon eller direkte til de interesseorganisasjonene som har ansvar for de ulike aktivitetene. Nasjonale og regionale forbund og organisasjoner har utarbeidet regler og retningslinjer for sine områder innen idrett og kultur. Disse finnes på nett eller ved henvendelse på telefon.

Vaksinering

Nærøysund avslutter massevaksineringen i uke 37. Da vil de aller fleste over 12 år i kommunen ha fått første dose vaksine.

Henvendelser om korona kan rettes til kommunens koronatelefon. Den har nummer 480 23 143

Koronatelefonen har følgende åpningstider: Man, tirs, ons og fre kl 8.30-12.00 og 13.30-15.00. Tors 9.00-12.00 og 13.30-15.00.

Det er ikke planlagt å holde åpent på koronatelefon eller teststasjonene i helga.

Du finner også god informasjon om dagens regler og retningslinjer hos FHI:

eller hos Helsenorge: