Husk at smittevernrådene gjelder fortsatt

Nærøysund kommune har det siste døgnet fått melding om 4 nye positive koronatester. Disse har ikke tilknytning til smitteutbruddet den siste uken. Kommuneledelsen minner om at man fortsatt må huske på de viktigste smittevernrådene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

– Når vi har smitte i kommunen, og generell høy smitte på landsbasis, må alle ha fokus på smittevernreglene. Det er fortsatt slik at vi skal holde minst en meters avstand i offentlig rom og at man må teste seg dersom man har symptomer, sier ordfører Amund Hellesø. Han håper at folk ikke slipper helt opp nå, men fortsetter å bidra til at smitten sprer seg minst mulig.

Syke barn må være hjemme

Det er nå registrert 28 smittetilfeller i Nærøysund den siste uken. Det siste smittetilfellet berører tiende klasse ved Kolvereid skole. Elevene der følges opp med testing.

En klasse på YNVS er også berørt og testes i dag samt lørdag og mandag.

Nærøysund følger nasjonale retningslinjer og innfører ingen andre tiltak i skolene nå.

– Samtidig er det viktig at syke barn må holdes hjemme fra skolen fram til negativ test foreligger. Dette vil bidra til å stoppe eventuell smittespredning, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Som følge av de siste smittetilfellene vil teststasjonen på Kolvereid holde åpent på søndag 5. september fra 15.00-16.00.

Vaksinering

Nærøysund har nå vaksinert 91,4 prosent av befolkningen over 18 år med minst én dose. 82,1 prosent har fått begge dosene. I tillegg er nå så å si alle 16- og 17-åringene i kommunen som har takket blitt vaksinert med en dose. Torsdag åpnet regjeringen opp for å vaksinere 12-15-åringer. Nærøysund tar sikte på å starte opp vaksinering av denne aldersgruppen fra og med neste uke.

Det er sendt ut samtykkeskjema til foreldrene til elevene i de aktuelle klassene. Det er gjort gjennom skolenes meldingssystem. Det vil bli gjennomført vaksinering klassevis på kommunens vaksinestasjoner.

Det er viktig å huske på at også de som er vaksinert må fortsatt holde minst en meter avstand og teste seg ved symptomer på korona.