Høydebassenget tatt i bruk

Det nye høydebassenget gir mer forutsigbar vannforsyning for innbyggere i de ytre delene av kommunen.

I forrige uke overtok Nærøysund kommune formelt det nye Austafjord høydebasseng. Det nye anlegget som sikrer mer stabil vannforsyning til abonnentene til Ytre Vikna vannverk har allerede vært i bruk i et par måneder.

Det nye høydebassenget skal gi en sikrere og mer stabil vannforsyning for beboere på Ytre Vikna, Mellom-Vikna og Borgan. Bassenget har en kapasitet på 860 kubikkmeter, noe som tilsvarer 2-3 dagers vannforsyning i området. Det har av og til vært utfordring med vannforsyningen for abonnentene tilknyttet Ytre Vikna vannverk. Fram til nå har det ikke vært noen magasinering av vann, noe som har gjort at dersom det har oppstått en feil på stasjonen ved vannkilden Hasfjordvatnet så har alle blitt uten vann. Med det nye bassenget på plass kan abonnentene likevel få vann i kranene mens reparasjon pågår.

Arbeidet med høydebassenget startet våren 2020. Paulsen Maskin har hatt grunnarbeidet, mens Totalbygg har hatt hovedentreprisen på selve bygget. Bassenget ble formelt overtatt av Nærøysund kommune i midten av desember, men det har vært i drift i et par måneder allerede. Det har fungert godt. Totalkostnaden er på rundt 11 millioner kroner, hvorav 8,75 millioner er for selve bygget og 2,2 millioner er for grunnarbeidet. I forbindelse med byggingen er det også anlagt en ny rasteplass/parkeringsplass nede ved hovedvegen. Denne har en god utsikt nordover, og kan brukes som utgangspunkt for turer i marka.

Les artikkel fra oppstarten av arbeidet her