Sikrer vannforsyningen med nytt høydebasseng

Arbeidet med å anlegge veien opp til området der høydebassenget skal være har kommet langt. Gravemaskinen er nå vel 300 meter fra hovedvegen.

Grunnarbeidet til det som skal bli et 800 kubikkmeter stort høydebasseng ved Austafjord er godt i gang. Når bassenget er på plass så vil det sikre vannforsyningen for abonnenter på Ytre Vikna vannverk.

Paulsen Maskin AS har ansvaret for grunnarbeidet og etablering av vei, samt tilrettelegging av selve området der høydebassenget skal stå. Dette arbeidet har pågått i knapt en måned. Gravemaskinen har snart nådd toppen av den 350 meter lange vegen som går opp til området der bassenget skal stå. Entreprenøren har frist til august med å få ferdig grunnarbeidet, men de har selv som mål å være ferdig før sommerferien, det vil si i midten av juli.

Høydebassenget blir plassert knappe 100 meter over havet på en høyde et par kilometer nordøst for Austafjord. Bassenget vil bli tilknyttet Ytre Vikna vannverk som henter vannet sitt fra Hasfjordvatnet.På stedet der seniorrådgiver Anton Bævre og driftsansvarlig vann og avløp Wiggo Johansen her står vil det om et knapt år stå et nytt høydebasseng.

– Høydebassenget vil trygge vannforsyningen for abonnentene som er tilknyttet vannverket. Bassenget er stort nok til å sikre vannforsyningen i to dager ved normalt bruk. Det gir oss mulighet til å rette eventuelle feil uten at det går utover abonnentene. Dette vil også forsterke brannvannforsyningen i området ved en eventuell brann, sier seniorrådgiver i Nærøysund kommune Anton Bævre.

Høydebassenget vil bli på 800 kubikkmeter. I forbindelse med grunnarbeidet blir det også lagt rør i bakken til å frakte vann opp og ned fra bassenget. Dette inngår i avtalen med Paulsen Maskin AS som har en kostnad på vel 2,2 millioner kroner. Selve bassenget vil gå ut som eget anbud med mål om oppstart i løpet av høsten 2020. Planen er at anlegget skal være ferdig innen våren 2021.

Ved avkjørselen til høydebassenget skal det etter planen etableres en liten parkeringsplass som kan brukes av turgåere eller andre som ønsker å nyte utsikten utover øyene nordvest i kommunen.

Utsikten er god fra området der høydebassenget skal plasseres.