God mulighet for dropp-inn på tredje dose og koronatester deles bare ut etter avtale

Hver torsdag til og med 16. desember er det god mulighet for å få tatt tredje dose av koronavaksinen for de som skal ha denne. Samtidig innføres det nå nye retningslinjer for utlevering av hurtigtester for korona i Nærøysund.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det er fortsatt koronasmitte i Nærøysund. Tirsdag ble det meldt om åtte nye tilfeller, mens det fram til klokka 12.00 på onsdag er kommet melding om fire tilfeller.

Reglene er som følger:

• Ved nyoppståtte luftveissymptomer hold deg hjemme
  • Test deg ved nyoppståtte symptomer
  • Last ned og bruk smittestoppappen

– Det er viktig at alle som tester positivt på hurtigtest gir beskjed om dette til kommunen enten ved å ringe koronatelefonen eller sende en epost med telefonnummer vi kan ringe til hurtigtest@naroysund.kommune.no . Samtidig må barn som har feber eller nyoppståtte luftveissymptomer holdes hjemme og testes enten på teststasjon eller hjemme. Dette er foreldres ansvar, skolen bidrar med å utlevere hurtigtester i avtale med helse når det gjelder anbefalte tester i forbindelse med TISK-arbeid, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Også voksne må holde seg hjemme ved symptomer og teste seg. Tester fås gjennom kommunen ved forhåndsavtale, men kan gjerne gjøres på teststasjon. Svartid på PCR er nå rundt ett døgn.

– Alle som skal ha hurtigtest må ringe servicekontoret og avtale henting på forhånd, sier kommuneoverlegen. Hurtigtestene kan hentes på servicekontorene etter avtale i åpningstiden. I helgene legges nå rutinene om slik at det fra nå av er hjemmetjenesten som leverer ut hurtigtester lørdager og søndager mellom kl. 14 og kl. 16 etter forhåndsavtale. Det innebærer at det ikke lenger er på sykeheimene man kan hente hurtigtester. Ring 977 64 094 for Kolvereid og 913 38 180 for Rørvik (bare i helgene).

For øvrig går det godt unna med vaksinering med tredje dose av de som er over 65. Det er nå åpnet for at de som tilhører denne aldersgruppen og som har fått andre dose for minst fem måneder siden kan komme innom vaksineringssentralene på Rørvik samfunnshus og Nærøysund kulturhus på Kolvereid i åpningstiden på torsdager mellom 9.00 og 14.00. Det sendes ut innkalling, men det er mulig med dropp-inn også for andre i denne gruppen.

Det anbefales å ta dosen så raskt som mulig.

Noen som er yngre enn 65 år får også anbefalt å ta en 3. dose hvis de har nedsatt immunforsvar. Denne gruppen er litt vanskelig å ha helt oversikt over. Det gjelder spesielt personer som bruker immundempende medisin. Hvilken medisin omfattes kan du se her:

medikamentliste_220921 (PDF, 527 kB)

Er du usikker kontakt fastlegen din, men bruker du en av medisinene som er listet og har ikke fått informasjon fra sykehus, ta med medisinliste og møt på dropp-inn fortest mulig.

Hurtigtestvettreglene

• Brukes ved smitte på skolen og i helsevesen for rask avklaring av smitteomfang og testing av nærkontakter etter aktuelle anbefalinger
  • Brukes ved nyoppståtte symptomer
  • Bekreftelse av pos. hurtigtest med flere hurtigtester eller ny test før man går ut av isolasjon er helt unødvendig
  • Ta ikke med deg flere tester enn de som virkelig trengs (kvaliteten av testene blir ikke bedre av å ligge hjemme
  • Ikke stol blind på testresultat, har du grunn til å anta deg smittet gjenta testen etter et døgn eller helst ta PCR selv ved negativ hurtigtest
  • Hurtigtester er ikke en ubegrenset ressurs men verdifullt for å begrense smitten.