Fire nye smittetilfeller i Nærøysund

Nærøysund kommune har i løpet av onsdag 1. september fått melding om fire nye smittetilfeller i kommunen. Alle har en sammenheng med den samme smitteklyngen som hadde første tilfelle sist helg.  Alle har dermed kjent smittevei.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Til sammen er det nå 24 smittetilfeller i det siste utbruddet i Nærøysund. Fire av disse er barn. Det er både fullvaksinerte og personer som tidligere har gjennomgått covid som er smittet i dette utbruddet. 6. klasse ved Kolvereid skole skal testes torsdag 2. september og igjen på mandag 6. september.

– Vi oppfordrer fortsatt at personer med symptomer om å teste seg og holde seg hjemme inntil testsvaret foreligger. Dette gjelder uansett vaksinestatus. Barn med symptomer skal holdes hjemme fra skolen og testes på teststasjonene, opplyser kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Vaksinering

Det er betydelig økende smitte over hele landet, vaksinen beskytter mot alvorlig forløp av sykdommen selv om en del fullvaksinerte også vil bli smittet. Det anbefales sterkt at etternølere melder seg opp til vaksinering så snart som mulig.  Massevaksinering på vaksinesentrene i kommunen avsluttes etter uke 37 og tas i bruk igjen igjen når 16/17 åringer får sin andre dose i høst. Det er viktig å ta kontakt med koronatelefonen hvis noen ombestemmer seg. Når fellesvaksinering avvikles vil det fortsatt være mulig å vaksinere seg, men man må beregne litt planleggingstid og usikkerhet når dose to kan settes. Det vil fremover ikke være ukentlig vaksinering og vi kan ikke si på forhånd når dose to settes, timene må samordnes slik at dosene i glassene utnyttes.

Vaksineoppslutningen i Nærøysund kommune er bra, det er 91 prosent av voksne som har tatt dose 1 og 80 prosent er fullvaksinerte med begge dosene. Som ellers i landet er oppslutningen lavest i aldersgruppen 25-39 år hvor 84,5 prosent har fått første dose og 60 prosent to doser. Vi vaksinerer med både Moderna og Pfizer, og det settes den vaksinen som er tilgjengelig på vaksinasjonssted på vaksinasjonsdagen.