Bli med og fyll 1000 kvadratmeter med aktivitet

Tidligere Vikna bo- og servicesenter skal bli et nytt aktivitetshus for innbyggere i alle aldre fra hele Nærøysund. Nå ønskes det innspill til hva bygget skal brukes til.

Tidligere Vikna bo- og servicesenter på Rørvik skal nå bli til Rørvik aktivitetshus – en møteplass for nærøysundere i alle aldre. Mandag 21. mars klokken 18.00 inviteres alle i kommunen til et oppstartsmøte på Kafé Vikna der det ønskes innspill til hva de rundt tusen kvadratmeterne med bygningsmasse skal brukes til.

– Dette skal bli et aktivitetshus hvor vi ønsker å skape aktivitet for nærøysundere fra hele kommunen i alle aldre. Vi ønsker å bruke bygget som en møteplass med aktivitetsrom, møterom og fellesrom for både lag og foreninger og andre som ønsker og trenger et sted å møtes og være i aktivitet. Nå ønsker vi innspill til hva bygget skal brukes til, og det innspillet ønsker vi fra innbyggerne i Nærøysund, sier enhetsleder innen helse og mestring Jenny Dolmen og aktivitetsleder i Nærøysund kommune Tone Iren Nygård. De inviterer til et oppstartsmøte for det nye aktivitetshuset. Her blir det både informasjon om bygget og mulighetene, samt at det er mulig å komme med innspill til hva det tidligere bo- og servicesenteret skal brukes til.

Oppstartsmøtet avholdes mandag 21. mars klokken 18.00 på Kafé Vikna som ligger i Rørvik helsesenter. Alle som ønsker å bidra til utvikling av aktivitetshuset er velkommen. Dette er et tiltak for hele Nærøysund og for innbyggerne fra barn til seniorer. Målet er å være i gang i aktivitetshuset fra høsten i år.

Etableringen av Rørvik aktivitetshus er den siste fasen av prosjektet Helse for framtida, som ble drevet av Vikna kommune. Prosjektets hovedmål var etablering av Rørvik helsesenter hvor det i tillegg til legekontor, helsestasjon og andre medisinske tjenester også er flere omsorgsboliger hvor beboerne i det tidligere Vikna bo- og servicesenter flyttet inn. Dette har frigjort plass til et aktivitetssenter.

Det er god plass i bygget. Tidligere har Mental Helse og Vikna LHL tatt i bruk deler av bygget til sin aktivitet. Nå er det klart for å fylle de andre rommene. Lag og foreninger kan ha sine møter her, og de som har dette som et fast møtepunkt kan også lagre utstyr her. Ellers ønsker ikke Nygård og Dolmen å legge føringer for hva bygget skal brukes til før de har fått innspill fra de som møter opp.

Så dersom du har tanker om hvilke muligheter som ligger i Rørvik aktivitetshus ta turen til Kafé Vikna mandag 21. mars.

Aktivitetsleder Tone Iren Nygård og enhetsleder Jenny Dolmen fra Helse og mestring i Nærøysund kommune håper så mange tar turen til Kafé Vikna på Rørvik helsehus for å bidra til utviklingen av det nye aktivitetshuset.