Godt samarbeid har gitt ny Møteplass

Møteplassen har blitt til gjennom et samarbeid mellom Mental Helse Ytre Namdal, LHL Vikna og Nærøysund kommune. Her representert ved Aage Haukø, Amund Hellesø og Reinert Eidshaug. Ordfører Hellesø overrakte en blomst på vegne av kommunen samtidig som han trakk fram viktigheten av frivillige lag og foreninger.

Et godt samarbeid mellom Nærøysund kommune og lokallagene til LHL og Mental Helse har gjort om fem leiligheter på det gamle eldresenteret til en helt ny møteplass.

Møteplassen er enkelt og greit navnet på de nye lokalene, som er en videreføring av Møteplassen som tidligere har hatt tilhold i de gamle barnehagelokalene i Kirkegata 1. Den ble drevet av de samme organisasjonene Ettersom de gamle lokalene er tenkt revet så har LHL Vikna og Mental Helse Ytre Namdal fått nye lokaler i det gamle eldresenteret. Eldresenteret ble fraflyttet i fjor da beboerne der ble flyttet til Soltoppen på Rørvik Helsehus. Nå har fem av de gamle omsorgshyblene blitt til Møteplassen. To av dem har blitt kontorer, mens de tre øvrige er revet ned og omgjort til et stort forsamlingslokale.

– Dette skal ikke bare være en møteplass for medlemmene i LHL og Mental Helse, men for alle. Her kan det arrangeres møter, selskap og andre sammenkomster, sier Aage Haukø i Mental Helse Ytre Namdal. De nye lokalene ble tatt i bruk i begynnelsen av juni. Allerede har de kommet i gang med faste møter. Snart er det sommerferie, men over ferien satser de på å øke aktiviteten.

Fornøyde leietakere

Møteplassen har blitt til gjennom godt samarbeid med de frivillige lagene og Nærøysund kommune. Kommunen som huseier tok seg av riving av vegger og fjerning av de gamle leilighetene, mens LHL og Mental Helse har tatt seg av øvrig oppussing. Det har gitt flotte lokaler med god plass. Det er mye mer plass i nylokalene enn det lagene var vant med fra før. I tillegg har de tilgang på et fullt institusjonskjøkken i bygget, slik at de kan lage mat under gode forhold.

– Vi er veldig fornøyd med lokalene og godt fornøyd med samarbeidet med kommunen i dette arbeidet, sier leder for LHL Vikna Reinert Eidshaug. LHL og Mental Helse har en 10-årsavtale om leie av lokalet i første omgang.

Stort potensial i bygget

Møteplassen er første ledd i videutvikling av det gamle eldresenteret. Det jobbes med flere planer om utvikling av bygget. Det har mange muligheter og kan i framtiden bli brukt av både frivillige lag og foreninger og av kommunal virksomhet.