86,5 prosent har fått første dose

I Nærøysund har nå 86,5 prosent av alle over 18 år fått første dose koronavaksine. Vel halvparten av disse har også fått dose to. Det ligger an til at de fleste vil få dose to tidligere enn først antatt.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

De siste ukene har Nærøysund fått god tilgang på vaksiner. Det gjør at vi nå i uke 31 blir ferdig med vaksinering av dose en for innbyggere over 18 år. Så langt har 6606 nærøysundere fått første dose. Det tilsvarer 86,5 prosent av innbyggerne over 18 år. Samtidig har 3411 personer, eller 45 prosent fått begge vaksinedosene.

Dose to

I uke 31 vil Nærøysund få 124 glass med vaksine. Det innebærer at det også denne uken kan settes mellom 800 og 900 vaksinedoser. Det betyr at mange vil få dose to denne uken i tillegg til de som før dose én. Det ligger samtidig an til at intervallet mellom første og andre dose blir kortere enn først antatt.

– De fleste som fikk første dose i juni vil få innkalling til dose to de neste par ukene, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Hun sier at det er viktig at de som får en telefon eller SMS fra legekontoret eller koronatelefonen besvarer denne og gir beskjed om de kan ta vaksinetimen de er satt opp på.

Fremdrift

I uke 32 vil Nærøysund få 68 vaksineglass. Nærøysund vaksinerer fortsatt bare med vaksinen fra BionTech Pfizer.

Det er ikke klart hvor mange doser kommunen vil få i ukene etter uke 32, men med det tempoet som vaksinetilgangen har hatt den siste tiden ligger det an til at alle over 18 i Nærøysund kan ha fått begge doser innen utgangen av september. Fortsatt er det viktig å gi beskjed tidlig om du ikke kan ta vaksinen på oppsatt tidspunkt. Da kan noen andre få den i stedet.

Har du ikke fått innkalling?

Dersom det fortsatt er noen over 18 år i Nærøysund som ikke har fått innkalling til første vaksinedose må de ta kontakt med kommunens koronatelefon. Det gjelder også dersom noen har takket nei i første omgang, men som har ombestemt seg og vil ha vaksinen likevel.

Koronatelefonen har nummer 480 23 143.