Nå starter gruppevaksineringen

Kommuneoverlege Sabine Moshövel og resten som skal stå for gruppevaksinering i Nærøysund er klar å starte arbeidet med å vaksinere resten av befolkningen når mye av vaksineringen på institusjoner og omsorgsboliger nå er unnagjort.

Nærøysund kommune er godt i gang med koronavaksinering på institusjoner og omsorgsboliger. Fra og med neste uke starter Nærøysund kommune opp med vaksinering av befolkningen for øvrig. Det vil skje etter prioritert rekkefølge på Rørvik samfunnshus og Nærøysund kulturhus på Kolvereid på torsdagene framover.

Alle beboere på sykehjemmene og omsorgsboligene i kommunen som ønsker det har fått sin første dose av koronavaksinen. Av disse er det rundt en fjerdedel som nå har fått begge de nødvendige dosene av vaksinen. I tillegg har rundt 25 helsepersonell i de mest utsatte stillingene fått sin første vaksinedose.

Nå starter vaksineringen for resten av befolkningen. Det gjøres etter de prioriteringene som er satt fra sentrale myndigheter. Det innebærer at det er hjemmeboende over 85 år som først får tilbud om vaksine. Deretter er det aldersgruppen 75-84 år og så de som er mellom 65-74 år, samt de mellom 18 og 64 år med spesielle underliggende sykdommer.

Tempo avhenger av tilgang

Nærøysund har rundt 800 innbyggere i aldersgruppen over 75 år. Hvor fort vaksineringen går avhenger av tilgangen på vaksine. Planen er at til sammen 140 doser kan settes på førstkommende torsdag på de to vaksinasjonsstedene i Nærøysund. Det er for øvrig rundt 60 mer enn først anslått av sentrale myndigheter.

Kommuneoverlege Sabine Moshövel sier at dersom vaksineleveransene går som man håper kan Nærøysund ha vaksinert befolkningen over 45 år innen juni.

Du blir kontaktet om vaksinering

Innbyggerne i Nærøysund vil bli kontaktet om tidspunkt for vaksinering. I utgangspunktet skjer dette med SMS, men for den eldste gruppen vil de også bli ringt opp av helsepersonell.

– Det er viktig at de som ikke ønsker eller har mulighet til å bruke oppsatt tid for vaksinering gir beskjed om dette. Da kan andre få vaksinen i stedet, sier Sabine Moshövel. Vaksinene har forholdsvis kort holdbarhet etter at den er distribuert til kommunene og det er derfor viktig at de dosene som kommer til Nærøysund blir satt så fort som mulig.

Kommuneoverlegen ber pårørende eller venner om å bistå om noen trenger hjelp til å gi tilbakemelding på vaksinehenvendelsen. Du trenger ikke å ringe kommunen eller legekontorene for å bestille vaksine. Det vil bli innkalt etter prioriteringslisten.

Samfunnshuset og kulturhuset

Gruppevaksineringen i Nærøysund vil i utgangspunktet foregå på Rørvik samfunnshus og Nærøysund Kulturhus på Kolvereid. I tiden framover vil dette foregå på torsdager. Dersom det kommer flere vaksinedoser kan dette bli utvidet. Se plakat under for mer informasjon om dette.

Du kan lese mer om vaksinering i Nærøysund her:

Se kommunelegen fortelle om vaksineringen på fredagens pressekonferanse på Ytringens nettside: