Inger fikk første koronavaksine i Nærøysund

Inger Grøvdal fikk den aller første vaksinen mot covid-19 i Nærøysund. Det var sykepleier Maria Rosendal Skaret ved Rørvik sykestue som satte denne.

Onsdag 6. januar ble de aller første vaksinene mot koronaviruset covid-19 satt i Nærøysund. Det var snart 92 år gamle Inger Grøvdal ved Rørvik sykestue som fikk den første vaksinedosen i Nærøysund. I tillegg har 34 andre beboere ved sykehjemmene på Kolvereid og Rørvik fått vaksinen på denne første runden.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Vaksineringen mot covid-19 er i gang over hele landet. Onsdag 6. januar var turen kommet for den første vaksineringen i Nærøysund. Nærøysund kommune følger de nasjonale retningslinjene om at det er beboere på sykehjem som skal prioriteres først. Sju flasker med fem doser vaksine i hver kom til Nærøysund onsdag ettermiddag, og under en time senere ble de første vaksinene satt.

Første dose satt

Sykepleier Maria Rosendal Skaret satte den aller første vaksinen i Nærøysund på Inger Grøvdal på Rørvik sykestue. Både sykepleier og vaksinemottaker sa at dette gikk veldig greit.

– Det er fint at vi nå endelig er i gang, sa Maria Rosendal Skaret før turen gikk til neste mottaker av vaksinen. Alle dosene som ble mottatt på onsdag ble satt samme dag. Femten doser ble satt på Rørvik sykestue, tjue doser ble satt på Nærøy bo- og behandlingssenter. Totalt er det 98 beboere på de to sykehjemmene i kommunen. De skal vaksineres først, sammen med helsepersonell i kritiske stillinger fra og med neste uke. Det vil i første omgang bety Sykepleierne Anette Øie Johansen og Kristina Iversen fordelte fire flasker med til sammen 20 doser vaksine til beboerne på Nærøy bo- og behandlingssenter på Kolvereid ansatte på legekontorene, deretter ansatte på dialysen og hjemmetjenesten.

Prioriteringslisten for øvrig er først alle personer fra 85 år og nedover til 65 år samt beboere på omsorgsboliger, deretter personer i risikogrupper under 65, så øvrig helsepersonell og øvrig befolkning over 18 år.

Prioriterte vil bli kontaktet

Vaksinen mot covid-19 tas i to omganger. De som fikk første dose i dag skal ha dose nummer to om tre uker. Nærøysund kommune får fordelt vaksiner fra sentralt hold. Det er klart at i neste uke kommer 20 nye doser til kommunen. Hvor mange som kommer etter dette avhenger av hvor mye som kommer inn til landet og om flere vaksinetyper blir godkjent til bruk.

Alle som er i de prioriterte gruppene vil bli kontaktet av kommunen med tilbud om vaksine. Dette vil skje via SMS eller på andre måter. Dersom noen ikke ønsker å ta vaksinen må man gi beskjed om dette. På grunn av leveringsrutinene og at vaksinen må tas raskt etter at den er kommet til kommunen vil innkalling til vaksinering skje på ganske få dagers varsel.

Godt å være i gang

Ledelsen i Nærøysund kommune er glad for at man nå er i gang med vaksineringen også her i kommunen.

– Det er bra vi er kommet i gang, sier Tove Severeide som er enhetsleder for sykehjemmene i kommunen. Hennes ansatte er godt drillet på å sette influensavaksine som foregår på samme måte. Så gjennomføringen av vaksinering på NBBS og Rørvik sykestue gikk veldig greit på første vaksinedag.

Les mer om koronavaksinen på Helsenorges nettsider: