Kolvereid barnehage

  

 

- et godt sted å være, leke og lære

Kolvereid barnehage er en kommunal barnehage og holder til på Kolvereid med gangavstand til sentrum. 

Vi er en avdelingsbarnehage og uteområdet gir barn mulighet til variert lek, læring og utfoldelse både i små og store grupper. 

I skogen som er nærmeste nabo har vi etablert flere naturleikeplasser og avdelingene har turdager hver uke. 

Vi tilbyr:

  • Åpent fra 0730-1630 Samt åpningstid ved behov fra 0630 hver dag.
  • Åpent hele sommeren, samt arbeidsdager i mellomjula og i stilleuke påske.
  • En matpakkefri barnehage 
  • Vanntilvenning hver uke i oppvarmet basseng
  • Aktiviteter i turnsal, besøk på bibliotek hver måned, samt besøk på sykeheim. 
  • Språkløyper
  • Stort fagmiljø
  • Økt fokus på barns lek i et inkluderende miljø

 

Barnehagens satsningsområde

Ansattes fokus på barns lek i et inkluderende miljø

Satsningsområdet innebærer flere elementer som du kan lese om her:

Leken er barnas viktigste gjøremål. Lek gir glede og er en arena for å skape gode relasjoner med andre. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, «på liksom», lystbetont, meningsfylt og en væremåte for barn. Barn leker seg til kompetanse, og de lærer å forholde seg til andre. Deltakelse i lek, legger grunnlaget for vennskap med hverandre og deres trivsel i barnehagen. Gjennom lek øver barna språk, motorikk og fantasi. Og ikke minst har leken en egenverdi i seg selv, fordi den gir barna stor glede. 

Det er viktig å sikre at alle barn får gode lekeerfaringer. For å oppnå god lek og læring, spiller personalet en avgjørende rolle. Det er de ansattes ansvar å se til at alle barn får mulighet til å utvikle seg i lek, etablere vennskap og bli inkludert i leken.  Vi må hele tiden reflektere rundt hvordan vi kan støtte og gi inspirasjon til barns lek. De ansatte observerer leken, bruker praksisfortellinger og erfaringsdeling på avdelingsmøtene som metode.  

Gruppeinndeling er et viktig virkemiddel for å skape god og engasjerende lek. Barn og ansatte i smågrupper gir en unik mulighet til å følge opp hvert enkelt barn og se til at alle får bidra og føle mestring i lekfellesskapet.

Vennskap og fellesskap

Vi skal legge til rette slik at alle barn skal få muligheten til å utvikle vennskap. Å ha noen å støtte seg på og være en venn er noe av det viktigste i ett barns liv. Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen er en forutsetning for god læring og opplevelse av glede og mestring. En vennskapsrelasjon rommer både glede over å være sammen, glede over fellesskapsfølelse, opplevelsen av å skape mening sammen, felles humor- men også konflikter, utestengelse, fortvilelse over ikke å få være med, sorg og savn. Dette sier noe om vennskapets dialektikk. Vennskap kommer ikke alltid av seg selv, og noen ganger trenger barna hjelp fra foresatte og ansatte både for å skape relasjoner og for å inkludere andre barn i felleskapet. 

Fellesskapsfølelsen styrkes gjennom å gjøre noe sammen og det inkluderende fellesskapet har plass til alle. 

Gjennom observasjoner og barnesamtaler kartlegges barns relasjoner til hverandre. Det er naturlig at barn har «hit-dit» relasjoner og disse relasjonene gir mange og varierende sosiale erfaringer. Det er ikke ett mål for oss at alle barna skal ha EN beste venn, men alle barna skal ha noen å søke til og støtte seg på. Gjennom å la barna få mange og ulike erfaringer kan vi gi mer åpne og fleksible sosiale erfaringer og anerkjenne disse. 

Omsorg 

Hverdagen i barnehagen skal være preget av omsorg, der personalet er oppmerksomme og åpne for det unike hos hvert barn, og det unike i situasjonen og i gruppen. Omsorgen skal prege alle situasjoner i barnehagehverdagen og komme til uttrykk når barn leker og lærer, i stell, måltider og påkledning. For å møte barn på en omsorgsfull måte, må vi være nærværende og lydhøre. Vi har gode erfaringer med å arbeide etter Trygghetssirkelen (Cos) og gjennom den tekningen opplever vi å skape trygge relasjoner, vi styrker barns selvbilde, øker trivselen og bidrar til positiv utvikling. 

Ved å dele barna inn i mindre grupper skaper vi små og trygge omsorgsarenaer der lek og læring får gode vilkår. Når man vet hvor man kan finne et fang for trøst og trygghet, er det også lettere å ta sjanser, kaste seg inn i leken og gjøre nye erobringer. 

 Barns psykososiale barnehagemiljø

Alle barn har en lovfestet rett til å ha et trygt og godt barnehagemiljø. Dette innebærer at barnehagen har en plikt til å jobbe forebyggende og kontinuerlig for å fremme helse, trivsel, lek og læring til barna. Vi har en aktivitetsplikt til å gripe inn når vi får mistanke om eller kjennskap til at barn ikke har et godt og trygt barnehagemiljø. Vi jobber kontinuerlig med å planlegge, gjennomføre og vurdere at barna er deltakere i et inkluderende lekemiljø gjennom å ha fokus på den ansatte, samspill mellom barn og barnas fysiske lekemiljø. 

Læring

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og meste. Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet. Ansatte skal ved å ta utgangspunkt i hva barnet allerede mestrer, støtte og hjelpe barnet til å nå nye mål og ferdigheter. Vi har også fokus på hvordan ansatte møter barnas uttrykk gjennom kropp, språk, følelser og sosiale relasjoner, da vi vet at det har betydning for deres læring. Læring skal være lystbetont og for barnet er den mest lystbetonte læringsformen lek. 

Praktisk info om Kolvereid barnehage

Satser, betaling og opptak

Kontaktinformasjon

Kolvereid barnehage
E-post
Mobil 94 15 71 63
Siv Beate Øren
Styrer Kolvereid barnehage
E-post
Mobil 47 61 82 56

Adresse

Vakker-Beretvegen 1

7970 KOLVEREID

Kart