Veiledning til deg som skal starte opp

Nærøysund kommune tilbyr et lavterskel-tilbud for dem som har en god ide, og lurer på om de skal starte en egen bedrift i kommunen. Når du tar kontakt med næringsrådgiveren, får du rådgivning og hjelp tilpasset ditt behov. Det kan f.eks. være:

• Noen å sortere tankene sammen med, for å finne den beste veien videre
  • Noen å drodle med for å få nye ideer
  • Veiledning om oppstart og registrering av bedrift
  • Rådgivning om produkt, markedsutvikling og nettverksbygging
  • Veiledning og råd om andre aktuelle hjelpere i virkemiddelapparatet (som f.eks. Inam og Innovasjon Norge)
  • Økonomisk støtte (kr. 10 000,-) til å kna ideen videre hos forretningsutvikler, f.eks. lage forretningsplan, markedsplan eller budsjetter hos andrelinjetjenesten (Inam)
  • Etablererstøtte fra næringsfondet eller veiledning til å utforme søknader om prosjektstøtte fra næringsfondet til f.eks. markedsundersøkelser eller produktutvikling. (Etablererstøtte er i utgangspunktet kr. 10 000,- i frie midler som ikke trenger å dokumenteres, se for øvrig egne vedtekter for næringsfondet for andre søknadssummer til etablering eller prosjekter)

Bedrifter som har betydning for satsingsområdene og hovedstrategiene til Strategisk Næringsplan for Ytre Namdal 2020-30 vil bli prioritert. For å få etablererstøtte fra næringsfondet må bedriften være nyetablert og operativ med minst en ansatt/enkeltmannsforetak. Eiendomsutvikling støttes ikke.

Brage Sjursen Lien
Næringsrådgiver