Den som eier kortet velger selv hvem han eller hun vil ha som ledsager. Ledsagerbeviset gjelder hele landet, vel og merke der arrangøren, transportselskapet eller institusjoner som krever inngangspenger har godkjent ordningen.
Ordningen administreres og vedtas av saksbehandler ved Brukerkontoret, Helse og velferd-avdelingen. Søknadsskjema fås hos brukerkontoret, i servicekontoret og ligger også på Nærøysund kommunes hjemmeside.
Nærøysund kommune har en egen godkjenningsnemd. Den består av brukerkontoret, fysioterapeut og kommuneoverlege.
Digitalt ledsagerbevis
Nærøysund kommune tilbyr fra 2024 digitale ledsagerbevis. Hvis du allerede har ledsagerbevis og ønsker et digitalt ledsagerbevis, kan du kontakte Brukerkontoret.
Nye søkere kan fortsatt få fysisk ledsagerbevis i tillegg til digitalt ledsagerbevis
Her kan du lese mer om digitalt ledsagerbevis.
Hvem kan få tilbudet?
- Søker må ha folkeregister adresse i Nærøysund kommune.
- Funksjonshemmingen må være varig.
- Vil i hovedsak gjelde følgende hovedgrupper av funksjonshemminger: bevegelseshemning, hørselshemming, synshemming, psykisk utviklingshemming, skjulte funksjonshemminger som alvorlig psykiske lidelser, hjerte/lungesykdommer etc.
- Funksjonshemmingen må være så stor at du trenger hjelp.
- Svekket helsetilstand utelukkende på grunn av høy alder kvalifiserer ikke til ledsagerbevis.
Tjenesten kan maksimalt tildeles for 5 år av gangen.
Hvor kan ledsagerbeviset brukes?
Ledsagerbeviset gjelder i hele landet der arrangøren, transportselskap eller institusjonen som krever inngangspenger har akseptert ordningen.
Egenbetaling
Kommunen tar ikke betalt for denne tjenesten.
Slik søker du
Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester i Nærøysund
Hva skjer etter at jeg har søkt?
Etter at du har sendt inn søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt med deg for å vurdere ditt behov.