Vil du delta i forskningsprosjektet Ung i Namdalen?

Det er satt i gang et forskningsprosjekt om ungdom i Namdalen. Nå ønsker forskerne å få med ungdommer også fra Nærøysund til prosjektet. Er du mellom 13-25 år, bor i Namdalen og har lyst til å bidra til ny kunnskap, da bør du melde din interesse. I tillegg ønskes foreldre/foresatte, frivillige, næringslivsaktører, politikere, ansatte og ledere i helse-, oppvekst og kultursektoren.

Dersom du ønsker å være med på prosjektet kan du ta kontakt med Nærøysund kommunes ungdomskontakt Sigrid Tviberg. Epost: sigrid.tviberg@naroysund.kommune.no eller telefon: 907 18 836.

Under kan du lese mer om opplegget:

Formålet med prosjektet

Dette er et spørsmål til deg om du vil delta i et forskningsprosjekt hvor formålet er å utvikle ny kunnskap og forståelse av muligheter og utfordringer knyttet til å være ung i Namdalen. Prosjektet vil utvikle spesifikk kunnskap om mulighetsrommet og utfordringsbildet for kommunene i regionen, og vil gi et godt grunnlag for å utvikle et større forskningsprosjekt.

Hvorfor får du spørsmål om å delta?

For å skape et godt kunnskapsgrunnlag ønsker vi å få innsikt i perspektivene til ulike grupper i samfunnet. Du får denne forespørselen fordi du bor i regionen og tilhører en av de følgende gruppene: Ungdommer, unge voksne, foreldre/ foresatte, frivillige, næringslivsaktører, politikere, ansatte og ledere i helse-, oppvekst og kultursektoren. Forespørselen går via kommunen du er bosatt i.

Hva innebærer det for deg å delta?

Du inviteres til å delta på et gruppeintervju som gjennomføres av Kristin B. Ørjasæter og Ingunn Skjesol digitalt. Gruppeintervjuet vil ha en varighet på 1,5 time. For å sikre at det som sies i intervjuene blir riktig gjengitt vil vi ta lydopptak av samtalen, som i etterkant skrives ut til tekst. I tekstdokumentene vil det ikke være noen navn. En av gruppene vil være med ungdommer fra 13-19 år. For barn under 16 år kreves samtykke fra foreldre/foresatte, og de kan ved forespørsel få tilsendt intervjuguide

Oversikt datoer gruppeintervju:

Mandag 2. Oktober
10:00 - 11:30 Unge voksne (19-25 år)
12:00 - 13:30 Ansatte i helse, oppvekst og kultur
14.00 - 15.30 Ungdommer (13-19 år)
18.00 - 19.30 Foreldre/foresatte

Tirsdag 3. Oktober
09.30 - 11.00 Ledere helse, oppvekst og kultur
15:30 - 17:00 Politikere
17.30 - 19.00 Frivillige

Fredag 6. Oktober
14:00 - 15:30 Aktører fra næringslivet

Hvem er ansvarlig for forskningsprosjektet?

Nord universitet og SINTEF er ansvarlig for prosjektet. I prosjektet skal forskere fra SINTEF og Nord universitet samarbeide om å utforske muligheter og utfordringer knyttet til å være ung i Namdalen gjennom ulike metoder. Nord universitet er ansvarlig for personopplysningene som behandles i prosjektet. Det er frivillig å delta i prosjektet. Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for deg hvis du ikke vil delta eller senere velger å be om å få dine opplysninger slettet.

Kort om personvern

Vi vil bare bruke opplysningene om deg til formålene vi har fortalt om i dette skrivet. Vi behandler personopplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket. Du kan få tilsendt mer info om personvern ved forespørsel.

Kristin B. Ørjasæter
Prosjektansvarlig/ forsker

Ingunn Skjesol
forsker