Viktige tjenester har knyttet seg sammen

Åpningen av FriskHus ble markert med at bånd som representerte de ulike enhetene ble knyttet sammen. Her representert ved Anne Kate Edvardsen fra Frisklivssentralen, Lena M. Moen fra Rus- og psykiatritjenesten, Anne Karin Livik fra Helsestasjonen, Tove Torgnes Kristensen fra PPT, familiekoordinator Malin Laukvik og fysioterapeut Inger Lise Finne Paulsen.

Torsdag 28. april var det endelig tid for offisiell åpning av FriskHus på Kolvereid. Samlokaliseringen av viktige tjenester som helsestasjon, PPT, Familiekoordinator, Frisklivssentral, Hverdagsmestringsteam, kommunepsykolog og Mestringsteamet innen rus- og psykiatri skjedde for halvannet år siden, men koronasituasjonen har ikke gjort det mulig å ha en offisiell markering før nå.

FriskHus var i utgangspunktet et tiltak i regi av Nærøy kommune. Det startet opp blant annet på grunn av at det kom ønsker om at kommunale enheter som hovedsakelig jobber mot barn og unge skulle være samlet på ett sted, slik at de lettere kan samarbeide. Samtidig fikk Nærøy kommune mulighet til å kjøpe DPS-bygget på Kolvereid fra Helse Nord-Trøndelag. Denne kombinasjonen gjorde at arbeidet med å etablere FriskHus startet opp i 2019. Selv om det måtte til noe ombygging fra pasientrom til kontorer var det nå 19 år gamle bygget godt egnet for samlokaliseringen av tjenestene.

Huset er fylt opp

Helseforetaket og DPS er fortsatt til stede i deler av bygget, men en stor del av FriskHus er nå fylt med kommunaltOrdfører Amund Hellesø hadde på vegne av kommunestyret med et bilde laget av Torleif Flosand som er et godt symbol på samhold mellom generasjoner. Lillian Hatland, som er koordinator for FriskHus mottok bildet.  ansatte. Dette er ikke bare tjenester rettet mot barn, unge og familier, men de fleste har denne målgruppen i sitt ansvarsområde.

I den øverste etasjen har helsestasjonen på Kolvereid flyttet inn. Litt lenger inn i gangen holder Frisklivssentralen, fysioterapeutene og ergoterapeutene, samt hverdagsmestringsteamet og familiekoordinator til. I underetasjen har PP-tjenesten i Ytre Namdal fått nye kontorer, samt at rus- og psykiatritjenesten med både kommunepsykolog og mestringsenheten har tilhold her. Bygget har også to møterom, samt et stort fellesareal som kan benyttes i ulike sammenhenger både av de som holder til i FriskHus på fast basis og andre brukere.

Hele bygget er fylt opp, og flere tjenester har ytret ønske om å være en del av fellesskapet. Det finnes et tilsvarende miljø med flere av de samme tjenestene på Rørvik Helsehus, og det er et godt samarbeid mellom de to miljøene, og flere av de ansatte jobber begge steder.

Knyttet seg sammen

FriskHus ble tatt i bruk allerede høsten 2020, men koronasituasjonen har forhindret en offisiell åpning fram til nå. Torsdag 28. april 2022 kunne endelig Storstua fylles og både ansatte i bygget, brukere og andre gjester kunne være med på feiringen. Selve åpningsmarkering ble gjennomført av ordfører Amund Hellesø i samarbeid med en ansatt fra hver avdeling. Markeringen ble ikke gjort ved å klippe en snor – men å knyte sammen bånd for å symbolisere at tjenestene knytter seg sammen til en enhet.

I tillegg til selve åpningen var det underholdning fra Nærøysund kulturskole, samt at tidligere Ole Ivars-vokalist Tore Halvorsen stakk innom og framførte noen melodier. Han var på besøk i Nærøysund for å underholde på eldreinstitusjonene. De frammøtte fikk også servert sunn og god snacks bestående av frukt og grønt med ulike dipper tilberedt av Frisklivssentralen.