Vi vokser mest i Trøndelag

Innbyggertallet i Nærøysund fortsetter å vokse. Så langt i år har folkemengden i Nærøysund vokst med 117 personer. Det er mest i hele Trøndelag.

Statistisk sentralbyrå la torsdag 19. august fram oversikt over befolkningsutviklingen i landets kommuner i andre kvartal 2021. Den viser en positiv utvikling for Nærøysund. Det er nå registrert 9698 innbyggere i Nærøysund. Det er 49 personer flere enn ved inngangen til andre kvartal. Siden inngangen av 2021 har innbyggertallet i Nærøysund vokst med 117 personer.

Veksten skyldes både at det fødes flere barn i Nærøysund enn det er innbyggere som dør, samt at det flytter flere hit enn det flytter folk ut.

I løpet av første halvår av 2021 er det født 71 nye nærøysundere. Det er 28 flere enn det har gått bort.

Det har flyttet 89 flere personer til Nærøysund i år enn det har flyttet ut av kommunen i denne perioden. Dette har også vært et viktig bidrag til folkeveksten.

I andre kvartal er det ingen andre kommuner i Trøndelag som har vokst like mye i antall innbyggere som Nærøysund. Alle de store bykommunene i fylket, med unntak av Verdal, har en nedgang i folketallet i denne perioden.

– Det er kjempegledelig at vi har denne veksten i kommunen vår. Det viser at Nærøysund er en attraktiv kommune å flytte til. Vi har satset mye på utvikling av kommunen og tjenestetilbudet vårt de senere årene, og det har bidratt til å gjøre oss attraktiv, sier ordfører Amund Hellesø. Han legger til at det er positivt og viktig for kommunen at det fødes rekordmange barn i kommunen. Samtidig er det gledelig at det ekspansive næringslivet i Nærøysund får tilførsel av ny arbeidskraft gjennom at folk flytter til kommunen.

Se mer om befolkningsutviklingen hos Statistisk sentralbyrå