Vårryddedagen lørdag 16. mars

Lørdag 16. mars inviterer Hold Norge Rent til årets første nasjonale ryddedugnad. Vårryddedagen bidrar hvert år til å fjerne store mengder søppel fra norsk natur, før ferdselsforbudet trer i kraft 15. april.

Foto: Erik Kirkman / JS

Nærøysund kommune er medlem i organisasjonen «Hold Norge Rent» som nå inviterer til årets første nasjonale ryddedugnad. Vår samarbeidspartner Oppdretternes Miljøservice (OMS) som driver med profesjonell strandrydding på Namdalskysten, melder om ekstra mye avfall på strendene i år etter ekstremværet Ingunn I tillegg til mye nytt søppel har søppel som tidligere har ligget begravd i gammelt tang, blitt kastet lenger opp på land og på nytt kommet til syne.

Kommunen har avtale med Oppdretternes Miljøservice (OMS) som kan hente sekker med oppsamlet avfall. Da kan du ringe John Einar på telefon 91 33 81 77. Se mer her Strandrydding Trøndelagskysten.

Ryddeutstyr som hansker, poser og sekker er tilgjengelig på kommunens rådhus både på Rørvik (hverdager 8-15.30) og Kolvereid (tirsdag og fredag 8 – 15.30).

Vi oppfordrer til å laste ned appen «Rydde», for planlegging av ryddeaksjoner og registrering av hvor mye som ryddes.

Nærøysund kommune oppfordrer med dette både egne ansatte, bedrifter og andre frivillige til en felles innsats for renere strender, vassdrag og nærområder!

Kommunes kontaktperson er Frode Setran (991 65 871)

Årets første ryddedugnad!

Under Vårryddedagen lørdag 16. mars bidrar familier, vennegjenger, næringsliv, kommuner, frivillige, avfallsselskap, lag og foreninger og mange, mange flere til en ren natur.

Alle kan bidra på Vårryddedagen. Finn et område som trenger opprydding, gjerne i nærheten av der du bor. Dette kan for eksempel være langs en elv, strand eller innsjø. Det er spesielt viktig å rydde områder med mye fugl slik at de kan hekke i rene områder uten søppel.

– Målet med Vårryddedagen er å ha en felles ryddedag når søppelet kommer til syne etter snøsmelting og før hekketiden er i gang for fullt, sier Heidi Gromstad, fagansvarlig for opprydding i Hold Norge Rent.

Fjerner store mengder søppel

Vårryddedagen bidrar hvert år til å fjerne store mengder søppel fra norsk natur før ferdselsforbudet trer i kraft 15. april. Alt som trengs er et par hansker, sekk eller pose og en plan for avfallshåndtering før man går ut og plukker søppel.

Se mer hos Hold Norge Rent