Vaksinering og testing i romjula

Torsdag 16. desember er siste dag for koronavaksinering i Nærøysund før jul. Det blir vaksinering i romjula, og da oppfordres spesielt ansatte i skoler og barnehage som kan få tredje dose av vaksinen om å komme. Etter nyttår blir det en endring i vaksinepraksisen i Nærøysund.

Det settes fra sentralt hold fart på vaksinering av tredje dose. Nå står en stor gruppe av innbyggere over 45 år for tur. Det er nå mulig å ta tredje dose fire og en halv måned etter at du har fått den andre. Mange i den aktuelle alderen fikk andre dose i slutten av juli og begynnelsen av august, disse kan nå få en boosterdose.

Det blir ingen vaksinering i Nærøysund torsdag 23. desember. Det blir vaksinering på Rørvik tirsdag 28. desember, samt på Kolvereid onsdag 29. desember. Begge steder er det åpent fra 10.00-13.30. Det prioriteres at ansatte i skoler og barnehager som har hatt minst fire og en halv måned siden andre dose kan få denne i romjula. Det sendes ut innkalling til denne gruppen, men dersom det er noen som ikke har fått innkalling blant ansatte i skoler og barnehager, og som har fått andre dose for minst 4,5 måned siden kan også de møte opp. Det anbefales også at helsepersonell og eldre personer som ennå ikke har fått tredje dose møter opp i romjula. Det samme gjelder personer med alvorlig svekket immunforsvar som etter nye retningslinjer kan ta boosterdose etter tre måneder.

En felles vaksinestasjon fra januar

Fra og med nyttår endres vaksineringen i Nærøysund. Da blir det bare én vaksinestasjon i kommunen. Denne blir på Nærøysund kulturhus på Kolvereid.

– Årsaken til dette er at press på helsevesenet gjør at personalet må benyttes til andre oppgaver. Derfor kan vi ikke opprettholde to stasjoner. Fasilitetene og arealene i kulturhuset er best egnet til massevaksinering, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Det blir vaksinering på Nærøysund kulturhus hver torsdag fra 6. januar klokken 11.00-18.30. Det er planlagt et slikt tilbud torsdager fram mot påske.

– Vi har satt opp lang åpningstid slik at flest mulig skal kunne komme seg til Kolvereid også utover vanlig arbeidstid. Dersom du har vanskelig for til å komme deg til Kolvereid ta kontakt med kommunens koronatelefon, sier kommuneoverlegen.

Nærøysund kommune venter godt med vaksinedoser i tiden framover og tar sikte på å ha vaksinert alle over 45 år innen første halvdel av januar. Innbyggere i den aktuelle gruppen blir innkalt, men det er også mulig med dropp-inn.

Koronatester i romjula

Koronateststasjonene vil være tilgjengelig på hverdagene i romjula. Det er åpent på teststasjonen på Rørvik mellom 10.00-11.00 fra mandag 27.-torsdag 30. desember. På Kolvereid har teststasjonen åpent mandag 27. desember og torsdag 30. desember mellom 11.00 og 12.00.

Det er vanlig utleveringstid for hurtigtester etter avtale på rådhusene fra mandag 27.-torsdag 30. desember. Det vil si mellom 10.00 og 14.00. I helgene og helligdagene deles hurtigtester ut ved behov av hjemmetjenesten mellom klokka 14.00 og 16.00.

Ring alltid på forhånd for å avtale henting, husk å ha på munnbind når du kommer for å hente. Telefonnummer er 902 48 419. Hurtigtester deles ut til personer med symptomer som kan være fra korona samt nærkontakter av personer med påvist smitte.