Utfordret kreative elever

Mariell, Eline, Hedda og Tuva hadde parkfest for alle som sitt forslag på Innovasjonskonkurransen.

Den første uken av mai fikk sjuendeklassingene ved Rørvik skole bruke sin kreativitet til  å lage noe som kan gi et større og bedre fellesskap i lokalsamfunnet. Det resulterte i mange gode ideer som de presenterte for både hverandre, foreldre og en jury på fredag 5. mai.

Det var SpareBank1 SMN og Ungt entreprenørskap som hadde utfordret elevene ved Rørvik skole. Dette var et ledd i innovasjonskonkurransen «Sammen får vi ting til å skje» som de to aktørene står bak. Konkurransen er en del av SMART-metode-arbeidet som er en arbeidsmåte som skal gi elevene mulighet til å jobbe tverrfaglig med bærekraft, skaperglede og samarbeid, og samtidig bidra til sitt lokalsamfunn. Konkurransen gjennomføres i hele Midt-Norge og ti grupper kan vinne inntil 10 000kr til gjennomføring av løsningen.

Sjuendeklassingene på Rørvik skole jobbet i grupper med sine ideer i starten av uka. De fikk fritt spillerom for hva de ville lage for å skape mer samhold og fellesskap i lokalsamfunnet. Resultatet ble variert. Noen ønsket å lage aktiviteter som minigolfbane, basketballbane og stupetårn ut i havet. Andre foreslo miljøtiltak som søppelrydding og en app for å registrere dette. Det kom også forslag på ungdomsklubb og andre møteplasser. Blant annet var det et par grupper som foreslo en aktivitetsdag i parken. En av disse gruppene besto av Mariell, Eline, Hedda og Tuva.

– Vi tror en parkdag ville vært bra for det sosiale. Vi tenker oss en dag med gratis mat, sosiale leker og aktiviteter for folk i alle aldre, forteller jentene, som også trekker fram at de vil ha stort fokus på å ha med folk som kommer fra andre land for å sørge for god integrering og en sosial møteplass også for denne gruppen innbyggere.

Monica Hansvik i Ungt Entreprenørskap sier det ikke er noe fasitsvar på den oppgaven elevene hadde fått, og at de løste den veldig godt på hver sin måte.

– Det er mye kreativitet blant det elevene har kommet fram til, og det er veldig artig, sa Hansvik før elevene fikk presentere sine ideer for juryen. De hadde laget plakater og modeller for å vise fram hvilke tanker de har hatt rundt sine foreslåtte prosjekter. Både juryen og andre som hadde tatt turen til Rørvik skole fredag lot seg imponere av kreativiteten blant sjuendeklassingene. Foreldre og besteforeldre var også invitert til å være med på gjennomgangen. Juryens betraktninger blir sendt inn til den sentrale kåringen, der man altså kan vinne opp til 10 000 kroner til sitt forslag til aktivitet.

Se flere bilder fra presentasjonen av elevenes ideer under: