Ut på havet med et hav av tid

Denne gjengen var med på første tur med "Et hav av tid".

Denne uken var de første deltakerne i sommerens prosjekt «Et hav av tid» ute på tur. Et hav av tid er et prosjekt som Nærøysund kommune, Kystmuseet Norveg og Salmonor samarbeider om. I løpet av sommeren skal det gå 20 visningsturer til Salmonors oppdrettsanlegg, samt til Sør-Gjæslingan og Nærøya, og målet er å skape og samle historier.

Prosjektet «Et hav av tid» har fått støtte fra Statsforvalteren i Trøndelag som et bidrag til at kommunens eldste innbyggere skal komme seg ut og treffes og ha det hyggelig sammen. Mange i denne aldersgruppen har sittet mye alene i løpet av koronatiden, dette skal være en mulighet for dem til å komme ut og treffe andre. «Et hav av tid» er gratis for alle innbyggere i Nærøysund over 67 år.

Første tur unnagjort

Det er lagt opp til turer fra nå i mai til september. Turen følger i stor grad samme opplegg som de ordinære visningsturene somOrdfører Amund Hellesø åpnet prosjektet "Et hav av tid" før første gruppe reiste ut på tur.  Salmonor og Norveg kjører i sommerhalvåret. Noe er likevel forskjellig. De fleste av de totalt 20 turene på onsdagene framover går til Sør-Gjæslingan, men seks av turene går til Nærøya. Alle turene går innom et av Salmonors oppdrettsanlegg. Den første turen gikk til anlegget ved Risværet, en del av turene vil gå til anlegget ved Bondøya. Det blir guiding underveis.

En annen viktig del av turen er å samle historier fra deltakerne, både fra nåtid og fortid. Med turene til oppdrettsanlegget får deltakerne lære om havbruket, og turene til Sør-Gjæslingan og Nærøya bidrar til historie bak i tid. Etter at alle turene er over skal deltakerne samles igjen og en del av de historiene som kommer inn skal deles med alle.

Skal få med seg flere

Onsdag 5. mai gikk den aller første «Et hav av tid»-turen. Denne gang var det spesielt inviterte personer fra hele Nærøysund som deltok. De får i oppdrag å gjøre turene enda bedre kjent blant jevnaldrende på sine hjemsteder.

Deltakerne var strålende fornøyd med turen. Før avreise fra Norveg fikk de en hilsen fra ordfører Amund Hellesø. Han skrøt av prosjektet og sa at det er fint at det legges til rette for at de som tilhører målgruppen igjen kan treffe hverandre og ha en hyggelig stund. Samtidig bidrar dette samarbeidet mellom næringslivet, museet og kommunen til at folk kan komme seg ut i aktivitet.

Fortsatt ledige plasser

Det er med dagens koronarestriksjoner plass til åtte deltakere per tur, dersom det blir lettet på restriksjonene kan inntil 12 personer bli med på turene. Alle turene går med Salmonors visningsbåt «Sunniva». Turene går fra Norveg hver onsdag klokka 10.00 og varer i fire timer. Turene går fram til 22. september. Det har kommet inn noen påmeldinger til turene, men det er fortsatt mulig å melde seg på. De som ønsker å være med på en tur kan melde seg på ved å ringe til Norveg på telefon 488 80 024. Det er verdt å merke seg for de som ønsker å være med på turene til Nærøya så omfatter det litt gåing. Den passer ikke for de som er dårlig til bens.

Alle turene er gratis, og det servers lunsj og kaffe underveis.

Se bilder under fra første turen. Bildene fra turen er tatt av Knut Grindvik: