Ungdommen kom med innspill om ungdomshus

Etter å ha jobbet i grupper og utarbeidet forslag til hva de ønsker å ha på et ungdomshus fikk elevene mulighet til å presentere sine ønsker og planer for de andre deltakerne på innovasjonscampen.

Det jobbes med å etablere ungdomshus på både Kolvereid og Rørvik. Denne uken fikk ungdommene selv komme med innspill på hvordan de ønsker at et slikt ungdomshus skal være da alle i 7.-9. klasse i kommunen ble invitert til Innovasjonscamp.

Representanter fra Ungt Entreprenørskap var engasjert av Nærøysund kommune for å bidra til en Innovasjonscamp med søkelys på ungdomshus. Ung Entreprenørskap gjennomfører som oftest Innovasjonscamp med fokus på utfordringer som næringslivet har kommet med. Der kan ungdom få komme med sine innspill og mulige løsninger på ulike problemstillinger og utfordringer. På denne innovasjonscampen var det et tema som ligger svært nær deres egen hverdag som var tema. Ungdommene ble utfordret til å komme med forslag på hva et ungdomshus skal inneholde av aktiviteter, når det skal være åpent, hvem det skal være åpent for og hvor det bør ligge.

Mandag var det samling på Kolvereid og tirsdag var det samling på Rørvik. Elevene jobbet i grupper, som bådeElevene jobbet i grupper for å komme fram til de beste ideene, og satte pris på å bli involvert i arbeidet.  skulle komme med ideer og gjøre noen valg om hvordan ungdomshusene skal utformes.

Engasjerte elever la til slutt fram sine innspill og ønsker for hele salen. Signalene fra ungdommene er klare; de ønsker et ungdomshus der de kan møte venner, spille spill, gjøre lekser og samles etter skoletid.

– Vi er veldig fornøyde med innovasjonscampen. Ungdommen har vært veldig engasjert, og kom med mange gode innspill som vi kan jobbe videre med, sier fritidskoordinator i 0-24-prosjektet Stine Barstad Holm.

Alle innspillene som ungdommene kom med på de to samlingene skal brukes i det videre arbeidet. Målet er å få på plass ungdomshustilbud på begge kommunesentrene i løpet av inneværende år.

Denne gjengen engasjerte ungdommene på Innovasjonscamp. Fra venstre Arne Espen Dillan fra Ungt Entreprenørskap, Stine Barstad Holm og Hilde Strøm fra Nærøysund kommune, Victoria Finnvik fra Nærøysund ungdomsråd, Beate Rasmussen og Sara Kveli Skjervø fra Ungt Entreprenørskap.