Tilsvar til leserinnlegg om miljøtjenesten i Nærøysund kommune

På prinsipiell basis kan ikke miljøtjenesten uttale seg om personalmessige forhold og anonyme og udokumenterte påstander som berører både ansatte, personalmessige forhold, samt pårørende. Nærøysund kommune er undrende til at NA velger å publisere anonyme påstander av en slik karakter. Med denne bakgrunn velger ledelsen for miljøtjenesten i Nærøysund kommune å beskrive enheten som helhet i et leserbrev.

Miljøtjenesten i Nærøysund kommune består av 56 faste ansatte i turnus, samt lærlinger og noen midlertidig ansatte. Miljøtjenesten gir per i dag tjenester til ca 47 brukere. Miljøtjenesten er heldig og har hatt en meget stabil arbeidsstokk. Tjenesten har ca 15 ansatte over 60 år og er i god gang med å rekruttere nye ansatte. De siste årene har miljøtjenesten sine utlysninger vært 100 % stillinger. I disse har det blitt ansatt personer med både 3-årig høgskole, nyutdannede fagarbeidere og assistenter. Miljøtjenesten har langevakter (12 timer) på helg, samt en egen langvaktturnus (oljeturnus) der alle går i 100 % stillinger. Dette har vært et bevisst valg som et ledd i heltidskultur der ansatte har en stillingsprosent de kan leve av, være kontinuitetsbærere, få ned små helgestillinger, stabilitet i tjenesten og som gir forutsigbarhet og kontinuitet for brukerne. Tjenesten har også vært svært heldig som har fått beholde noen pensjonister. De har inngått pensjonistavtale med kommunen og bidrar med sin gode kompetanse inn i arbeidet med brukerne.

Etter mange års planlegging stod nybygget på Kolvereid ferdig innflytningsklart i desember 2019. Under planleggingen var miljøtjenesten opptatt av brukermedvirkning og ønsket innspill fra brukerrepresentant. I den anledning reiste lederne og brukerrepresentant til Oslo og fikk se ulike løsninger. Tjenesten ønsket å få innspill på om kommunen skulle bygge og eie hele bygget og brukerne leie eller om brukerne skulle bygge og eie og kommunen leie areal til personalrom. Det ble enighet om at kommunen skulle eie og ta seg av vedlikehold, snømåking, plenklipping og slikt som det å eie et bygg består av. Det ville være for stor ressursmessig belastning for brukene og pårørende å ha dette ansvaret.

Det finnes en personalbase på Kolvereid og en personalbase på Rørvik, noe som legger til rette for å styrke fagkompetansen og samarbeid mellom ansatte. Miljøtjenesten gir bistand til de som er tilknyttet omsorgsbolig med heldøgnbemanning og de som eier egen bolig eller leier annen bolig av kommunen. På Kolvereid er det 10 leiligheter med heldøgnbemanning og på Rørvik er det 9 leiligheter med heldøgnbemanning. Omsorgsboligene har felles areal som fellesstue og kjøkken, som legger til rette for felles måltider og sosiale aktiviteter. Brukere som bor utenfor omsorgsboligene, har også tilgang til fellesarealene og tilbud om å delta på felles aktiviteter som blir arrangert i tjenesten.

 

Sykefraværet i 1. halvår i miljøtjenesten på 8.9 % er nært måltallet for sykefravær i Nærøysund kommune som er satt til 8.6 %. Miljøtjenesten hadde i juli et totalt sykefravær på 6.1 %. Det synkende sykefraværet i miljøtjenesten, kan ha sammenheng med det gode arbeidsmiljøet som ansatte beskriver.

 

Forhandlingsturnusen som ble innført for alle avdelinger i helse, er en turnus der ansatte selv setter opp sin egen turnus i samarbeid med leder. Målet er å tilrettelegge for at kompetansen benyttes der det er behov, for å sikre gode tjenester til brukerne. Der legges alt planlagt fravær inn gjennom hele året, som ferie, permisjoner o.l. Dette gir midlertidige ansatte muligheten til å kunne planlegge sin arbeidstid og øke opp sin stilling opp mot 100 %. Noen ansatte har deltidsstilling av helsemessige årsaker. Tjenesten har også noen rekrutteringsstillinger (helg) til unge studenter.

Miljøtjenesten har startet arbeidet med at avdelingsleder lager forslag til turnus i samarbeid med HMS gruppa. Forslaget vil være basert på behovet til brukerne for rett kompetanse. Denne turnusen vil være grunnlaget for forhandlinger inntil 4 ganger pr år.

 

I miljøtjenesten har det ikke vært noen omplasseringer, men pga frafall av flere brukere med store bistandsbehov har det vært endringer i bemanningsplanene. Dette har ført til nødvendige omstillingsprosesser i samråd HR-avdelingen, tillitsvalgte og verneombud, der ansatte har opplevd å bli omstilt innad i miljøtjenesten. Slike omstillingsprosesser kan selvsagt oppleves belastende for ansatte.

Økonomi er ikke styrende for bistand i miljøtjenesten. Tjenesten er vedtaksbasert der tjenestemottaker bistandsbehov er grunnlaget for bemanningen.

Miljøtjenesten samarbeider med barnehage og skole. Tjenesten er deltagere i ansvarsgrupper og ved behov i arbeidsgrupper. Det samarbeides om ulike tiltak og opplæring av hjelpemidler som det er viktig å følge opp i hjemmet og i fritiden. Nærøysund kommune har egne koordinatorer for barn/unge og for voksne.

Der tjenesten gir bistand til utenlandske tjenestemottagere brukes tolk ved språkutfordringer, samt at vi har ansatte med samme nasjonalitet.

Miljøtjenesten har i likhet med resten av kommunen og landet for øvrig, slitt med å få inn nok ferievikarer.  På denne bakgrunn har dagsenteret vært uten egen bemanning under ferieavviklingen. Dagsenteret har vært åpent i hele sommer. Dagsenteret skal være et tilgjengelig og levende sted som skal kunne brukes både på dag, kveld og helg for hele tjenesten og avlastningen med ulike aktiviteter som inspirerer til medbestemmelse, mestring og kreativitet. Her har brukerne og ansatte tilbud om å benytte seg av aktiviteter som velværerom, biljard, air-hockey, karaoke, el-dart, aktivitetsrom, matlaging og diverse håndarbeidsaktiviteter. Dagsenteret har og et eget datarom til full benyttelse for brukerne. Førøvrig gir dagsenteret tilbud om basseng, treningshallene, kunstterapi, samt deltar brukerne i ulike arbeidsoppgaver ved dagsenteret. De drifter blant annet en kafe en dag i uka og organiserer bingo en dag i uka. Til høsten har miljøtjenesten inngått et samarbeid med kulturskolen, slik at brukerne får tilbud om musikkundervisning en kveld i uka og mulighet for å danne et eget band. I tilknytning til dagsenteret er den nye avlastningen lokalisert. Avlastningen har tilgang til aktivitetene og rommene til dagsenteret.

Miljøtjenesten er opptatt av å gi alle tjenestemottakerne et aktivt og godt liv med god livskvalitet. Det er stort fokus på medbestemmelse og delaktighet. Brukerne i Miljøtjenesten er i jobb eller har tilbud om organisert dagsenter 5 dager i uka. Miljøtjenesten jobber godt med ernæring og fysisk aktivitet og brukere og ansatte har sammen deltatt på ernæring/matlagingskurs. Det er oppnevnt ernæringskontakter som jobber godt med dette tema, i samarbeid med fysioterapeut som er ansatt i tjenesten. Tjenesten har tilgang til basseng og hall på ettermiddager.

Kompetanseutvikling og opplæring blant ansatte er noe tjenesten har prioritert høyt. Det er kjøpt inn en stor kurspakke som er tilgjengelig for alle ansatte på jobb og hjemme gjennom 1 ½ år, ut året 2023. Det finnes to kurspermer i «mitt livs abc» der det er prioritert 10 ansatte hvert år i perm 1 og 10 ansatte i perm 2.

Miljøtjenesten har egen kompetanseplan som rulleres hvert år i samarbeid med partssamarbeidet og ansatte. Denne skal ivareta behovet for kompetanse på kort og lang sikt. Ansatte benytter seg av sin kompetanse i all samhandling med brukerne.

Ansatte bekrefter at arbeidsmiljøet er godt og ledelsen er veldig glad for at de samarbeider godt med å gi våre brukere gode tjenester og at det signaliseres at ting går bedre. Ledelsen er stolt av tjenesten og arbeidet som ansatte utfører. Ledelsen synes det er trist at enkelte ansatte har denne opplevelsen av tjenesten som beskrevet i innlegget i Namdalsavisa. Dette tar vi på alvor og vi vil arbeide med innspill og forbedringsforslag i HMS møter og personalmøter.

Miljøtjenesten hadde tilsyn fra arbeidstilsynet i juni 2022. Det ble utarbeidet en handlingsplan og gjennomført kurs ut fra de avvikene som ble avdekket. Avvikene ble lukket og saken avsluttet desember 2022.

Miljøtjenestens har HMS- møte 1 gang pr mnd i partsgruppen (avdelingsleder, tillitsvalgt og verneombud). Partsgruppen følger virksomhetens HMS – mal for møte, og HMS – årshjul, som igjen danner utgangspunkt for avdelingens HMS – plan. I HMS – plan føres tiltak inn og det arbeides kontinuerlig for kvalitetsutvikling for å kunne utøve god HMS (helse, miljø og sikkerhet) i avdelingen.  

Personalmøte gjennomføres 1 gang pr mnd i etterkant av HMS møtene. HMS- arbeidet i avdelingen videreføres inn i personalmøte og informerer medarbeiderne om pågående HMS-arbeid i avdelingen. I avdelingen avholdes brukermøter. Brukermøte er ment for å kunne se sammen på utfordringer man står ovenfor med tjenestemottaker, for så å kunne oppdatere tiltak som man skal arbeides opp imot. HMS avvik og kvalitetsavvik tas opp på generelt grunnlag i personalmøter.

Miljøtjenesten var med på utarbeidelsen av Nærøysund kommunes samfunnplan som er den overordnede styrende planen for hele kommunen, og som er styrende for utarbeidelsen av temaplan for hjemmebaserte tjenester. I arbeidet med temaplanen ble det lagt til rette for deltagelse for ansatte. Her kommer det frem hvilke områder de ansatte i samarbeid med ledelsen, har prioritert å jobbe med 4 år fram i tid, 2022 – 2025. Temaplanen for hjemmebaserte tjenester er styrende for den lokale planen som skal utarbeides på arbeidsplassen lokalt i samarbeid mellom avdelingsleder og ansatte. Her skal tjeneste og kvalitetsutvikling være i fokus.

                                                                                                              Miljøtjenesten i Nærøysund kommune