Stor fare for terrengbrann

De siste dagers varme og tørre vær har økt faren for skog- og terrengbrann. Husk bålforbudet og ta hensyn når du griller.

– Faren for skog- og terrengbrann er stor nå som det er såpass tørt. Vær forsiktig ved all bruk av ild og husk at du selv er ansvarlig dersom noe skulle skje, sier brannsjef i Nærøysund kommune Yngve Torgnesøy.

Han minner om bålforbudet som gjelder gjennom hele sommeren. Mellom 15. april og 15. september er det forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog eller annen utmark.

– Forbudet gjelder all bruk av ild, også griller, sier Torgnesøy, som påpeker at dette er ekstra viktig å tenke på nå som det er sankthansaften på tirsdag. Unntak fra bålforbudet gjelder bare når en er helt trygg på at brannen ikke sprer seg til naturen.

Brannsjefen oppfordrer også til å ta hensyn når en griller ellers, som hjemme ved eget hus.Brannsjef i Nærøysund kommune Yngve Torgnesøy oppfordrer folk til å være forsiktig med bål og grilling nå som skog- og terrengbrannfaren er stor.

– Ta hensyn til vindforhold når du griller. Husk at du er ansvarlig for at ild ikke kommer ut av kontroll, sier Yngve Torgnesøy.

Meteorologisk institutt har gitt gult farevarsel for skogbrannfare over hele Trøndelag. Dette innebærer stor skogbrannfare inntil det kommer nedbør av betydning.