Startskuddet har gått for nytt uteområde

Dronebilde av området ved Kolvereid skole og Nærøysund arena med gravemaskin og veivals i front.  - Klikk for stort bildeI uke 21 startet Paulsen maskin opp arbeidet med å etablere nytt uteområde for Kolvereid skole, samt idrettsanlegg og park i dette området.

Sist uke satte mannskaper fra Paulsen Maskin AS i gang arbeidet med å opparbeide det som neste høst skal framstå som 15 mål med uteområde ved Kolvereid skole og Nærøysund arena. Prosjektet vil bli prikken over i-en for det byggearbeidet som er utført i området de senere årene.

Det var en milepæl da Paulsen Maskins gravemaskiner satte i gang arbeidet på den vestligste delen av det totalt 15 mål store området som fram til august 2024 skal forvandles til uteområde for skole, idrettsanlegg og park for allmennheten. Park- og uteområdet avslutter det arbeidet som er gjort med bygging av nytt skole- og bibliotekbygg samt Nærøysund arena og vil gi området mellom disse byggene og Idrettsvegen en helhetlig følelse.

Denne planskissen viser hvordan området skal forvandles fram mot høsten 2024.

– Det var stor glede på personalrommet da arbeidet ble satt i gang. Dette har både elever og ansatte ventet på lenge. Vi har levd med byggegjerder rundt oss siden gamle Kolvereid skole brant i 2015. Snart får vi et helhetlig uteområde og det gleder vi oss til, sier avdelingsleder ved Kolvereid skole Anne H. Urdshals.

Opparbeidelsen av området vil gå over to år. Nå i 2023 starter arbeidet med det som i hovedsak skal bli uteområdet til Kolvereid skole. Dette skal kobles sammen med uteområdet som allerede er opparbeidet. Der gravemaskinen startet opp i forrige uke skal det bli en ballbinge, tilrettelagt for ulike aktiviteter. Resten av uteområdet skal inneholde lekeapparater i ulike soner på området. Ved skateparken som ble tatt i bruk i fjor høst skal det etableres en BMX-bane og det skal bli benker og områder for frilek. Lekeapparatene som står på området i dag skal flyttes og gjenbrukes.

Det er stor glede over at arbeidet nå er kommet i gang. Fra venstre Paulsen Maskins Thomas Markussen, avdelingsleder ved Kolvereid skole Anne H. Urdshals og Nærøysund kommunes prosjektleder Roger Bratland.

– Målet er at vi skal få ferdig uteområdet ved skolen i løpet av høsten, forteller Paulsen Maskins prosjektleder Thomas Markussen. De skal etter planen også ferdigstille parkeringsplassen mellom skolen og hallen i løpet av 2023. Deretter fortsetter arbeidet mot park- og idrettsområdet. Her blir det blant annet løpebane med tartandekke. Det blir kastesektorer for friidretten, volleyballbane, klatrestativ/hiderløype, frisbeegolfbane og en utstyrsbod. Området vil i tillegg til å kunne brukes til diverse idretter benyttes av skolen til utegym. Parkområdet er også godt egnet for at andre innbyggere kan bruke det. Det blir laget en rundløype som er universelt utformet. Det gjør at blant annet kan beboere fra helseinstitusjonene like ved ta seg en rusletur her med rullatoren. Eller småbarnsforeldre kan trille barnevogn her.

Selv om området vil inneholde mye utstyr og opparbeidet område vil det være stort fokus på at det skal være mye trær og planter i området. Treklyngene som står der innkjørselen til den gamle ungdomskolen var skal bevares og det skal være planter som trenger forholdsvis lite stell.

Nå i 2023 begynner også arbeidet med å planere ut idrettsområdet, og overskuddsmasse fra skoleområdet flyttes hit for å unngå mye tilføring av masse. Det er TAG arkitekter, som er en del av Sweco-konsernet som har utformet området i samråd med entreprenør Paulsen Maskin.

Det er satt av totalt 18,8 millioner kroner til prosjektet fordelt over kommunebudsjettene i 2022, 2023 og 2024.