Startet arbeidsåret med beredskapsøvelse

Seks ansatte samlet rundt markør fra Røde Kors som spiller skadet elev - Klikk for stort bildeEn av øvelsene omfattet en hendelse der en elev hadde fått et glasskår i armen. De ansatte fikk øve på førstehjelp og varslingsrutiner til både ambulanse og skolens ledelse.

På årets første arbeidsdag hadde de ansatte ved Kolvereid skole ekstra fokus på beredskap. Da fikk de prøve seg i noen realistiske beredskapsøvelser som skal gjøre dem bedre forberedt dersom det skulle oppstå kritiske hendelser på skolen.

Det var HMS-gruppen på Kolvereid skole som hadde tatt initiativ til at deler av planleggingsdagen 2. januar skulle brukes til beredskapsøvelse. Alle lærerne og en del av det øvrige personalet på skolen var involvert i øvelsene. Det ble øvd på ulike scenario, blant annet en førstehjelpsøvelse. De ansatte var delt inn i flere grupper og fikk prøve seg i praksis på de ulike hendelsene. Dette var hendelser som det er realistisk kan skje på en skole av denne størrelsen.

Lærerne visste ikke nøyaktig hva som ville møte dem, og måtte løse oppgaven på best måte. Skolen har en beredskapsplan som de hadde gjennomgått i forkant. Denne dannet grunnlaget for øvelsen, men de ansatte måtte også bruke annen kunnskap for å løse oppgavene.

Rektor Unni Berit Finne sier at hun er veldig fornøyd med hvordan oppgavene ble løst – selv om de ulike gruppene løste oppgavene på forskjellige måter. Det skaper en større trygghet blant de ansatte når de har øvd på ulike scenarioene og dermed vet bedre hva de skal gjøre dersom det blir en reell situasjon. Etter øvelsene fikk de ansatte fortelle om sine opplevelser og reflektert over hva som ble gjort – og hva som kanskje burde ha blitt gjort.

Beredskapsansvarlig i Nærøysund kommune Ivar Kvalø var også godt fornøyd med gjennomføringen.

– Det er en stor fordel å få prøve seg i praksis på ulike hendelser som kan oppstå, sier Ivar Kvalø. Han ønsker gjerne at alle kommunale enheter gjennomfører slike øvelser. Det er utarbeidet beredskapsplaner for de ulike enhetene i kommunen.

Fra skolen var det lærer Tor Inge Langøien, som er med i HMS-gruppa på skolen som ledet øvelsen. Med seg hadde de fått to representanter fra Kolvereid Røde Kors, samt Thomas Rønning som markører.