Starter treningsgruppe for seniorer på Kolvereid

Fysioterapeutene Silje Hellesø og Øystein Solligård leder gruppetreningstilbudet som nå blir både på Rørvik og Kolvereid.

Fra tirsdag 26. september starter det opp forebyggende treningsgruppe for hjemmeboende seniorer på Kolvereid. I tillegg blir det sesongstart for tilbudet på Rørvik, hvor tilbudet har vært tilgjengelig i et års tid.

Nærøysund kommune har et mål om å jobbe mer helsefremmende og forebyggende for å bedre sette innbyggerne i stand til å ivareta egen helse samt redusere behovet for helse- og omsorgstjenester.

Som en del av denne satsingen ble tilbudet om forebyggende treningsgrupper for seniorer satt i gang på Rørvik helsesenter i fjor høst. Nå blir tilbudet utvidet med en ny gruppe som samles på Kolvereid.

På Kolvereid vil tilbudet gjennomføres hver tirsdag fra 26. september mellom klokken 12.15 og 13.15. Treningene gjennomføres i Nærøysund kulturhus, møterom Kolvereidvågen.

På Rørvik starter tilbudet opp igjen etter sommerferien. Der er det samlinger i treningssalen på Rørvik helsehus hver onsdag mellom klokken 12.00 og 13.00.

Litt informasjon om treningene:

• Treningen inneholder øvelser for å vedlikeholde/bedre muskelstyrken, balanse og utholdenhet. Samtidig får man muligheten til å være sammen med og trene med andre treningsglade seniorer
  • Øvelsene foregår både stående og gående, men det er anledning til å støtte seg til en stol eller sette seg ned ved behov. Individuelle tilpasninger vil være mulig.
  • Etter treningen legger instruktøren til rette for en liten samling med kaffe og prat for de som ønsker det.
  • Deltakere i gruppen er hjemmeboende seniorer med en begynnende ustøhet eller følelse av å være svakere i beina enn tidligere.
  • Du må være selvstendig i forflytning, og komme deg til og fra treningen på egenhånd.
  • Du trenger ingen henvisning for å trene, men snakk med legen din om treningen om du har sykdommer som du må ta hensyn til.

Tilbudet er gratis og påmelding skjer via telefon eller epost. Ta kontakt med fysioterapeutene Silje Hellesø eller Øystein Solligård dersom du har spørsmål.

Silje Hellesø
Fysioterapeut