Sosial sommer på bibliotekene

Bibliotekar Silje Strøm Mellingsæter (bak) har fått med seg blant andre Anne Grete Vareide og Gerd Kongshaug fra Vikna Røde Kors til å lage gratis varm lunsj til barn og unge på biblioteket i sommer.

Bibliotekene på Kolvereid og Rørvik holder åpent på hverdagene gjennom hele sommeren. Blant annet har bibliotekene litt ekstra fokus på trivsel og tilbud for barn og unge.

En gang i uka i hele juli blir det servert varm lunsj til alle barn og unge som tar turen innom bibliotekene på Rørvik og Kolvereid. Dette skjer i samarbeid med Vikna Røde Kors på Rørvik og Nærøy frivilligsentral på Kolvereid.

– Vi ønsker å lage et lavterskel og gratis tilbud for alle. Det er ikke alle som er på ferie, og dette er en mulighet til å møtes og få en matbit samtidig, forteller Silje Strøm Mellingsæter ved Nærøysund bibliotek.

Første dag med servering var onsdag 5. juli på Kolvereid. Da var det veldig mange unge som møtte opp. Dagen etter var første runde på Rørvik. Se i faktaboksen når dette tilbudet er.

I tillegg til en god toast er det mulig for de som kommer innom å spille forskjellige spill, lese en bok eller bare sitte ned og prate litt.

Gratis varm lunsj for barn og unge på biblioteket!

I juli måned vil bibliotekene på Rørvik og Kolvereid tilby gratis toast til barn og unge på følgende tidspunkt:

Kolvereid:

• onsdag 5. juli
  • fredag 14. juli
  • fredag 21. juli
  • onsdag 26. juli.

Tidspunkt alle dager 12.00-13.30

Rørvik:

• torsdag 6 juli
  • torsdag 13. juli
  • torsdag 20. juli
  • torsdag 27. juli.

Tidspunkter alle dager 13.00 – 14.30.

Bli med på Sommerles

De som leser en bok på disse samlingene kan samtidig bli med på en av de andre satsingene til biblioteket i sommer. Nærøysund bibliotek er med på den nasjonale lesekampanjen Sommerles også i år. Her kan barn i 1.-7. klasse registrere alt de leser i løpet av sommermånedene og samle poeng som både kan byttes i digitale trofeer og premier som kan hentes på bibliotekene.

Biblioteksjef Lilly Marie Storslett har mange forskjellige premier klar for deltakere i årets Sommerles-kampanje.

– Det er mange som kommer innom og henter premie. Også barn som er på ferie her. Premier kan hentes på alle bibliotek som er med på Sommerles, så barn fra Nærøysund kan hente premie på bibliotek i andre kommuner der de er på ferie, forteller biblioteksjef Lilly Marie Storslett.

Les mer om Sommerles her

Storslett startet som biblioteksjef i Nærøysund i slutten mai, og har et mål om å gjøre bibliotekene i kommunen til attraktive møteplasser for innbyggere i alle aldre. Det arbeidet rettet mot barn og unge som starter opp nå i sommer vil biblioteket videreutvikle utover høsten. Blant annet i samarbeid med kommunens ungdomskontakt og frivilligsentralene i kommunen.

Klesbyttedag 13. juli

I tillegg til Sommerles-kampanje og gratis lunsj har biblioteket også enda et tilbud som er rettet mot unge, men som også er for folk i andre aldre. Torsdag 13. juli klokken 16.00-19.00 blir det klesbyttedag på biblioteket på Kolvereid. Frisk opp sommergarderoben med byttedag på biblioteket. Bytt de gamle klesskattene du ikke lenger bruker, og få nye favoritter i retur. Klesbytte er gjenbruk for miljøet.

– Så lenge klærne er rene og hele, men ikke lenger i bruk kan man ta de med og bytte med andre, forteller Silje Strøm Mellingsæter.

Åpningstider ved bibliotekene i sommer:

Rørvik:

mandag 10-14, tirsdag 13-19, onsdag 10-14, torsdag 13-19, fredag 10-14

Kolvereid:

mandag stengt, tirsdag 10-14, onsdag 10-14, torsdag 13-19, fredag 10-14

OSB: uke 31 (31. juli – 4. aug.) redusert åpningstid:

Rørvik: mandag 10-14, torsdag 13-19
Kolvereid: tirsdag 13-19, fredag 10-14