Snart skal Eldres Kultur Møtes igjen

Sju personer i foajeen på Nærøysund kulturhus - Klikk for stort bildeLouis Øvereng, Tone Iren Nygård, Iren S. Flasnes, Torunn Neerland, Kari L. Hestad, Konrad Austnes og Halvor Prestvik er blant de som har planlagt årets EKM

I april er det klart for den tredje utgaven av EKM – eller Eldres Kultur Møtes i Nærøysund. Arbeidsgruppa for årets kulturdager har satt sammen et bredt program med arrangement over store deler v kommunen.

Den største forskjellen på årets utgave av EKM i forhold til de to foregående er at kulturmønstringen foregår på våren. Tidligere har den blitt avholdt på høsten. Så snart påskehøytiden slipper taket starter årets utgave av EKM, og den pågår i nesten to uker fram til den siste helga i april.

Fortsatt er dette et tiltak i hovedsak for og med nærøysundere over 60 år. I tillegg bidrar mange i andre aldre til de ulike arrangementene. Noen av arrangementene er også åpne for alle.

De to første arrangementene avholdes på tirsdag 11. april. Da blir det korkafé på både Kolvereid og Rørvik. Det er slett ikke bare på kommunesentrene det er planlagt arrangement i løpet av EKM. Det blir arrangement på Drag, i Gravvik, på Foldereid og på Borgan i løpet av de elleve dagene EKM pågår.

I tillegg til å ha arrangement spredt over hele kommunen er det også god spredning innholdsmessig i programmet. Her er alt fra konserter og foredrag til akvarellkurs, quiz og årets nyvinning som er Ludomesterskap for seniorer.

På konsertene bidrar mange lokale aktører fra både kor, korps, trekkspillklubb og solister. Blant annet blir det en stor mønstring i Nærøysund kulturhus lørdag 15. april. «Vi samles» har arrangørene kalt dette arrangementet. Det har en dobbelt betydning I tillegg til å samles for å oppleve underholdningsbidrag fra lokale aktører blir det utstilling av ulike samlinger fra lokale samlere i foajeen på kulturhuset.

– Så har du noe du samler på – enten om det frimerker, kulepenner eller noe annet som du vil vise fram så vil vi gjerne ha med det, sier Iren S. Flasnes som leder arbeidsgruppa for årets EKM.

De som vil få ny kunnskap kan enten komme på foredrag med Anton Ramfjord om klippfiskproduksjon på Dønna eller Arild Jenssens historier fra 130 år med hurtigruta.

I likhet med i fjor kommer Viggo Valle for å holde quiz. Dette blir i Nærøysund kulturhus fredag 14. april.

Louis Øvereng står i spissen for det aller første Nærøysund-mesterskapet i Ludo. Her skal den beste ludospilleren i

Louis Øvereng inviterer til NM - Nærøysund Mesterskap i Ludo for seniorer

seniorklassen kåres. Dette foregår i Aktivitetshuset på Rørvik på kvelden den 18. april. Tidligere samme dag blir det offisiell åpning av Aktivitetshuset som ligger i tidligere Vikna eldresenter.

EKM i Nærøysund er en del av Den kulturelle spaserstokken som Nærøysund kommune koordinerer. Selve arrangementet gjennomføres av seniorer fra kulturlivet i ulike deler av kommunen. De har satt sammen programmet og skaffet aktører. Nå ser de fram til årets utgave av EKM og håper at flest mulig blir med på flest mulig av arrangementene.

Program EKM Nærøysund 2023:

Tirsdag 11. april

Vi samles - Forestilling og utstilling
Klokken 17.00 - Nærøysund Kulturhus Kolvereid
Kaffesalg/utstilling fra klokken 16.00
underholdning fra lokale aktører. Konferansier Magne Olav Aarsand Brevik.
Buss fra Rørvik klokken 16.00 - kr 50
Påmelding via Frivilligsentralene innen 13. april -

Søndag 16. april

Kor Trivelig i Åa
Klokken 15.00 - Kobibutikken på Foldereid

Kirkekonsert i Gravvik kirke
Klokken 17.00 - Gravvik kirke - kaffe serveres fra 16.30 Konferansier Brit Karin Theimann

Mandag 17. april

Filmstund ”Gjæslingan på 60 -tallet”
Klokken 10.30 - Norveg Rørvik
HURTIGRUTA 130 år (1893 – 2023):

«KYSTENS RIKSVEI nr. 1».Billedlagt jubileumsprogram ved Arild
Jenssen

12.00 - Nærøy Frivilligsentral

Tirsdag 18. april

Offisiell åpning av Rørvik aktivitetshus
Klokken 12.00 - Aktivitetshuset (tidl. Vikna eldresenter)
Åpning ved ordfører

Ludomesterskap for Seniorer
Klokken 17.00 - Aktivitetshuset
Påmelding via Frivilligsentralene - 74 39 26 00/900 52 691

Onsdag 19. april

Dagstur til Borgan
Buss fra Kolvereid klokken 8.15 - Rørvik klokken 8.45
- Orientering om Borgan i gammel tid ved Sigmund Alsaker. Solveig Kleven forteller om sin oppvekst på øya. Mulighet til gåtur
Påmelding - max 30 deltakere. Pris: 200 kroner per deltaker
Påmelding via Frivilligsentralene - 74 39 26 00/900 52 691 innen 14. april

Danseforestilling av elever 4.-7. trinn Kolvereid skole
klokken 11.00 - NBBS Kolvereid

HURTIGRUTA 130 år (1893 – 2023):«KYSTENS RIKSVEI nr. 1».
Billedlagt jubileumsprogram ved Arild Jenssen

16.30 - Café Vikna, Rørvik

Karkaffe - sosialt samvær for karer
Klokken 12.30 - Ladestasjonen, Bjørkåstunet Kolvereid

Fredag 21. april/ Lørdag 22. april

Mixdur til Himmels
Klokken 19.00 - Nærøysund kulturhus.
Billetter 350 kroner på fredag/400 kroner på lørdag
bestill på 456 37 645