Snart fylles denne opp med 3,5 millioner liter vann

Høydebassenget på Marøya nærmer seg ferdigstillelse og med det gi tryggere vannforsyning til abonnenter på begge sider av Nærøysundet.

Om et par måneder er det nye høydebassenget på Marøya klar til bruk. Bassenget skal sikre bedre og trygg levering av vann til både Marøya og Rørvik. Totalt har det kapasitet på 3500 kubikkmeter vann. Det er det samme som 3,5 millioner liter.

Det nye høydebassenget er det største som finnes i Nærøysund og også så stort det kan være med denne typen design. Bassengbygget er over ni meter høyt og har en diameter på 28 meter. Det gir en vannkapasitet på 3500 kubikkmeter.

̶  Det skal være nok til å to dagers drift dersom det skulle oppstå problemer på vanntilførselen, sier Kurt Kristiansen, som er enhetsleder for kommunalteknikk i Nærøysund kommune. Kapasiteten er like stor som det er på de tre eksisterende høydebassengene på Rørvik til sammen.

Driftsansvarlig vann og avløp Wiggo Johansen og enhetsleder kommunalteknikk Kurt Kristiansen i Nærøysund kommune gleder seg over at det nye høydebassenget snart kan tas i bruk.

Når det nye høydebassenget er satt i drift vil det ha stor betydning for vannleveransen til nærområdet. Her ligger blant annet en av kommunens største forbrukere av vann – SinkabergHansens lakseslakteri i nærheten. Ved mye bruk av vann hos dem har det ført til fall i vanntrykket hos andre kunder på Marøya. Det problemet vil være borte med det nye bassenget i drift.

Høydebassenget er dessuten direkte tilknyttet forsyningen til Rørvik høydebasseng, noe som gir ekstra forsyningssikkerhet til abonnenter på den siden av Nærøysundet. Det er to separate utløpsledninger. En går til Marøya og en til høydebassenget på Rørvik. Basseng og ventilkammer er bygd sammen med et trappetårn slik at det er kun én adkomst mulighet til selve bassengvolumet. Det øker sikkerheten i bassenget.

Arbeidet med å etablere det nye høydebassenget startet opp våren 2021. Da satte Paulsen Maskin i gang arbeidet med vei opp til bassenget, grunnarbeid på tomta, samt legging av rør.

I mars i år startet entreprenøren VA-prosjekt Midt-Norge AS opp arbeidet med selve bygget. Det er ventet ferdigstillelse i månedsskiftet november/desember. Anlegget vil settes i gang før nyttår.

Totalkostnaden på høydebassenget er litt i overkant av 20 millioner kroner, hvorav fem millioner er for vei og grunnarbeidet, mens resten er for totalentreprisen på selve bygget.