Slo på stortromma med gave til kulturskolen

Kulturskolerektor Brynjulf Flasnes, trommelærerne Maren Grønli Berg og Aksel Overholdt og enhetsleder Kultur Tom Antonsen gleder seg over den store gaven med trommer og annet rytmeutstyr som er donert av Harald Marsdal Hanssen (nr to fra høyre)

I flere tiår har Harald Marsdal Hanssen vært en nestor innen rytmisk musikk på Kolvereid. Nå har han donert store deler av trommesamlingen sin til Nærøysund kulturskole. Der skal de bruke gaven i mange ulike sammenhenger.

Siden han startet i guttemusikken hjemme i Brønnøysund i 1952 har trommer og rytmeinstrumenter vært en viktig del av Harald Marsdal Hanssens liv. De siste femti årene har han vært sentral i musikklivet på Kolvereid og resten av regionen. I sitt daglige virke som lærer har han hatt mange elever i musikk, han har vært dirigent og aktiv korpsutøver, ildsjel for Ytre Namdal perkusjonsensemble på 1980-tallet, samt musiker i ulike orkestre. En annen hjertesak har vært trommesirkler og det å bruke rytmeinstrument i terapeutisk sammenheng. Mange av de trommene som nå er gitt videre til Nærøysund kulturskole har vært brukt i ulike sammenhenger, og nå skal nye brukere få glede av dem.

15 trommer og mye mer

Gaven fra Harald Marsdal Hanssen er på 15 trommer, de fleste av dem afrikanske trommer, i tillegg er det med flere ulike rytmeinstrument. Med i gaven er det også en del trommelitteratur.

– Det har samlet seg opp litt over år. Nå er jeg sikker på at de har havnet på rett sted, her kan folk med god kompetanse bruke dem videre, forteller Harald Marsdal Hanssen, som har sagt seg villig til å bidra med sin kompetanse rundt bruken av alt slagverkutstyret.

Kulturskolen setter stor pris på gaven. Blant dagens lærerstab er det flere med trommekompetanse. De kan bruke trommene i ulike former for undervisning. Rektor Brynjulf Flasnes ved Nærøysund kulturskole forteller at trommene i tillegg til ordinær opplæring av slagverkelever skal de brukes i andre sammenhenger. Et område er kulturtimen som kulturskolen tilbyr for elever på skolene i kommunen. Et annet område er i forbindelse med musikkterapi.

Til terapi

Harald Marsdal Hanssen har selv god erfaring med å bruke rytmeinstrument som terapi.

– Jeg har brukt det i forbindelse med elever med spesielle behov. Det har vist meg hvor stor betydning musikkterapi har for både for å utfordre seg selv og oppfatte musikk og rytme, sier Harald Marsdal Hanssen.

Brynjulf Flasnes ser for seg at kulturskolen også kan bidra med terapi for folk i ulike aldre med dette utstyret. Blant annet for personer med demens. Dette er bare en av mange muligheter gaven bringer med seg.

– Jeg gleder meg til å ta de i bruk. Det er mye vi kan bruke dette til, og det er fint å kunne tilby andre rytmeinstrument enn tradisjonelt slagverk for elevene, sier trommelærer Maren Grønli Berg.

Trommelærerne Maren Grønli Berg og Aksel Overholdt ser fram til å ta i bruk slagverkutstyret i flere ulike sammenhenger.